Kysymys:

Kysymykseni koskee auton käynnistämistä pakkasella ja ajoa kylmällä moottorilla."Ennen vanhaan" autoja piti käyttää pitkään tyhjäkäynnillä (ainakin kovalla pakkasella) ennen kuin niillä saattoi lähteä ajamaan. Autot myös lämpesivät käydessään. Nykyautot sen sijaan mielestäni lämpiävät aika huonosti tyhjäkäynnillä ja eihän lainkaan mukaan enää saisi tyhjäkäyttää autoja.

Itse toimin nykyään yleensä niin, että pakkasella laitan auton käyntiin ja putsaan lumet, sekä raavin ikkunat puhtaiksi auton käydessä. Sen jälkeen lähden ajamaan. Jos lumenputsaus tai ikkunoiden raapimistarvetta ei ole, käynnistän auton ja lähden saman tien ajamaan. Kylmällä moottorilla ajaessani pyrin tosin välttämään kovia kiihdytyksiä ja moottorin kovaa kuormittamista. 

Mikä on Ketosen mielipide kylmällä autolla ajoon lähtemisestä? Onko esimerkiksi oma toimintani järkevää?

Tapio Ketonen:

Kyllä auto sentään hieman lämpenee tyhjäkäynnillä, ja sallittu kahden tai kovemmalla pakkasella neljän minuutin tyhjäkäyntiaika kuitenkin nopeuttaa moottorin lämpenemista tuntuvasti. Riskinä heti lähdettäessä on, että sopivissa oloissa tuulilasi menee ulkopuolelta huurteeseen ja näkyvyys katoaa joskus hyvinkin yllättäen. Parinkin minuutin tyhjäkäynti vähentää tätä huurtumisriskiä, sillä tällöin tuulilasi ennättää jo hieman lämmetä.

Jos olosuhteet ovat sellaiset, että tätä huurtumisvaaraa ei ole, silloin heti liikkeelle lähtemisestä ei ole haittaa. Kovalla pakkasella tosin ohjaus voi olla turhan jäykkä, joten ainakin sitä kannattaa kokeilla ja tarvittaessa hieman verrytellä ennen liikkeelle lähtöä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.