Kysymys:

Olen hiukan hämmennyksellä seurannut keskustelua täällä auton lämmittämisestä. Ketonen on vastannut joihinkin kysymyksiin niin, että auton lämmittämisellä ei nykyisten öljyjen aikakaudella ole suurempaa merkitystä. Mutta onko niin, että tällöin kyse on ns. säteilylämmittimistä, ei lohkolämmittimestä, jollainen esimerkiksi omassa autossani on?

 

Tapio Ketonen:

En ole vastannut, että auton lämmittämisellä ei olisi merkitystä. Tottakai on. Esilämmitetty moottori saavuttaa nopeammin normaalin käyntilämpötilan,jolloin se kuluttaa ja tuottaa haitallisia päästöjä vähemmän. Kyllähän se lämmitys toki helpottaa myös käynnistymistä. Kylmäkäynnistys myös lisää moottorin kulumista, mikä johtuu lähinnä siitä, että  voitelu alkaa toimia hitaasti.

Nykyiset autot käynnistyvät kunnossa ollessaan ja oikeilla öljyillä myös ilman lämmittämistä. Jos autoon ei ole saatavana sellaista lämmitintä, joka lämmittäisi suoraan jäähdytysnestettä, niin silloin kylkeen kiinnitettävien lämmittimienkin asentaminen on vähän niin ja näin, niiden kyky lämmittää jäähdytysnestettä ja sen avulla koko moottoria on heikko. Tällaisessa tilanteessa lämmittimen merkitys on miltei olematon..

Joihinkin moottoreihin ei ole saatavana lohkolämmittimiä eikä letkuihin asennettaviakaan. Onpa sellaisiakin, joihin ei ole saatavana kuin öljypohjaan asennettavia lämmittimiä. Ajatus lämmön notkistamista öljyistä on kyllä hyvä, mutta ei öljyjen lämmittäminen kuitenkaan takaa hyvää voitelua moottorin yläkertaan. Jos öljy on lämmintä, mutta moottorin muut osat kylmiä, pieni öljymäärä jäähtyy öljykanavissa aika nopeasti. Riittävän ohuet synteettiset öljyt auttavat tässäkin tilanteessa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.