Kysymys:

Miten lienee, säilyykö auton takuu, jos auto ns. lastutetaan. Kyseessä on Ford Focus 1.0 Ecoboost 125 hv moottorilla. Lastutuksella tehon saisi nousemaan 150 hv:aan ja vääntöön 50 Nm lisää eli uusi vääntölukema olisi 220 Nm. Takuuta on vielä jäljellä 2 vuotta. Ei nuo lisäykset niin radikaaleja ole, ettei voimansiirto sun muut niitä kestäisi.

Tuli vain mieleen, kun sama auto 100 hv moottorilla varustettuna muuttuisi lastutuksen jälkeen arvoiltaan vastaavaksi, kuin 125 hv:n moottori on alunperin tehtaan jäljiltä eli vääntö 170 Nm ja teho 125 hv.

Näiden autojen välinen teho- ja vääntöero on saatukin aikaan ohjelmallisesti, niinkuin monessa muussakin merkissä. Varmasti lastutus näkyy testereillä esim. huollon yhteydessä ja voisi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia takuuasioissa. Parhaiten tämän saisi tietysti selväksi kysymällä Fordin huollosta, mutta epäilen jo etukäteen, ettei ainakaan huollon mielestä lastutus ole mahdollista ilman takuun raukeamista.

Tapio Ketonen:

Merkkiorganisaatioiden suhtautuminen lastutukseen on yksiselitteisen selvä. Jos lastutusta ei ole tehty merkkikorjaamossa ja valmistajan hyväksymillä osilla, takuu raukeaa. Varmaankin takuu säilyisi, jos muutos tehtäisiin merkkikorjaamolla ja Fordin alkuperäisillä osilla.

Sinänsä on tosiaankin epätodennäköistä, että lastutus johtaisi voimansiirron tai moottorin vaurioitumiseen, mutta valmistajilla on täysi oikeus asettaa tällaiset ehdot vapaaehtoisesti myöntämälleen takuulle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.