Kysymys:

Mikä lienee nykyään auton moottorin kohtuudella odotettavissa oleva kestoikä? Itselläni on vuonna 2008 valmistettu ja käyttöönotettu VW Passat Variant, 2.0 FSI, Tiptronic, jolla on ajettu reilu 91.000 kilometriä. Olen aina huollattanut autoni VW-merkkihuollossa ja nyt edellä mainitun kilometrimäärän jälkeen on moottoriin ilmaantunut useampia vikoja (mm. kaasuttimen läppä vaihdettu). Auto jätti viime viikolla toistamiseen kuukauden sisään tielle ja nyt saamani alustavan arvion mukaan sylinterissä voi olla niinkin vakava vika, että koko moottori pitäisi vaihtaa.

Jos näin on, en kyllä ymmärrä jos minun tulisi tämä vaihto yksin maksaa. Kuluttajansuojalain perusteella ja Kuluttariitalautakunnan linjausten mukaan myyjän on tässä tapauksessa osallistuttava merkittäviltä osin korjauskustannuksiin. Kuluttajavirastosta saamani tiedon mukaan moottorin tulisi kestää ilman suurempia vikoja 10 vuotta tai 250.000 kilometriä. Myyjän vastuuhan ei lain mukaan pääty siihen, että takuu päättyy.

Tapio Ketonen:

Mikähän vika ja missä sylinterissä? En oikein ymmärrä, mistä voisi olla kysymys.

Periaatteessa moottorin kestoiän ei pitäisi tavallisessa käytössä tulla mitenkään vastaan, nuo kuluttajaviraston luvut ovat ehdottomia minimejä kestävyydelle. Asianmukaisesti huollettu auto kestää paljon pitempäänkin kulumatta loppuun.

Eri asia kuitenkin on, jos tapahtuu jokin vaurio, esimerkiksi voitelu tai jäähdytys pettäää, moottoriin joutuu vieraita esineitä tms. Jokin sellainen  tapaus voi tehdä koneesta lopun hyvinkin vähän ajettuna. Periaatteessa jos auto on huollettu säännöllisesti, sen pitäisi kestää tuntuvasti pitempään. Kuluvien osien vaihtaminen huolloissa kuuluu asiaan, mutta esimerkiksi jo tuo kaasuläppäkotelon reistailu on sellainen asia, että sen kuntoon laittamisen kustannusten ei vielä tuossa vaiheessa pitäisi kuulua kokonaan auton omistajalle.

Valitettavasti noihin Volkswageneihin näyttää ilmaantuvan hankalia ja kallita vikoja luvattoman vähäisenkin käytön jälkeen. Tiedän esimerkiksi useampia Passateja, jotka on jouduttu viemaan sähkötoimisen käsijarrun hellittämiseen hinausautolla korjaamolle. Tuotevastuukaan ei oiken tahdo toimia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.