Kysymys:

Olen kiinnostunut asennuttamaan bensiinikäyttöiseen autooni myös maakaasun käyttömahdollisuuden. Peräänkuuluttaisin listaa yrityksistä, joista ko. palvelu löytyy ja samalla kiinnostaisi hintahaarukka. Lisäksi kysyisin vaikuttaako maakaasun käyttö esim. moottorin tehokkuuteen ja miten autoon liittyvät verot muuttuvat, jois ollenkaan, muutoksen jälkeen.

Tapio Ketonen:

Enpä ole kuullut, että tuollaista palvelua Suomessa kukaan tarjoaisi. Arvelisin, että Saksassa olisi saatavana muunnossarjoja, joilla tuo olisi mahdollista toteuttaa. Silti homma on aika hankala, sillä korkeapaineisten kaasuasennusten tekeminen on ammattimiesten työtä.

Asennussarjan mukana ilmeisesti tulee todistus siitä, että auto myös asennuksen jälkeen täyttää päästövaatimukset. Ilman sitä muutostyö on ymmärtääkseni käytännössä mahdotonta. Päästöt pitäisi mittauttaa VTT:llä, ja siihen menee jo puoli auton hintaa.

Käytännössä auton muuttaminen jälkikäteen maakaasukäyttöön tuskin kannattaa. Kustannukset nousevat niin suuriksi, että niitä ei saa takaisin järkevässä ajassa. Parempi onkin ostaa maakaasuauto jo valmiina.

Maakaasun käyttöön siirtyminen laskee selvästi moottorin tehoa bensiiniin verrattuna. Maakaasun käyttöön optimoiduissa autoissa käytetään korkeampaa puristussuhdetta, jolla tehon väheneminen on likimain kompensoitu. Tällaisissa autoissa on yksi rajoitus, bensiinisäiliön tilavuus saa olla enintään 15 litraa.

Verotuksellisesti maakaasu on edullisessa asemassa. Siitä peritään perin vähän veroa. Varsinaista valmisteveroa ei peritä, mutta valmisteveron lisäveron suuruus on 2,016 euroa/MWh ja huoltovarmuusmaksu 0,084 euroa/MWh. Lisäksi tulee tietenkin arvonlisävero. Autosta ei jouduta maksamaan käyttövoimaveroa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.