Kysymys:

Hei! Tyttäreni asuu pysyvästi Itävallassa. Hän työskentelee paikallisessa yrityksessä. Tyttäreni on Suomen kansalainen. Haluaisin myydä hänelle Suomen rekisterissä olevan autoni. Volkswagen Golf 1.4 tsi dsg vm. 2009. Auto on loistavassa kunnossa, ajettu 78 tkm. Voinko saada autoveronpalautusta? Miten se lasketaan? Onko myynnissä ylipäätään ideaa, koska tyttäreni pitää rekisteröidä auto Itävaltaan? Itävallan valtiokin ottaa varmasti osansa, kun auto kilvitetään sinne.

Tapio Ketonen:

Jouduin korjaamaan vastausta. Periaatteessa ulkomaille myydystä ja sinne rekisteröidystä autosta saa autoveron palautusta, lisätietoja asiasta saa Tullista.

Väitin aiemmin,että asiat lähtevät rullaamaan, kun auto on rekisteröity uuteen maahan ja ko. maan ajoneuvorekisteriviranomainen on toimittanut asiasta tiedon Suomeen Trafille. Sain kuitenkin oikaisun vastaukseeni eräältä lukijaltamme. Hän korjasi, että toisin kuin vastauksessa kerroin, vientipalautusta on haettava ennen auton maastavientiä. Auton ensimmäisen verotuksen päivän on oltava 1.4.2009 tai myöhäisempi, ja auto saa olla enintään 10 vuotta vanha. Tarkempia tietoja löytyy Tullin ohjeesta: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/013.pdf

Koko palautusprosessi on niin monimutkainen ja hankala, että sen on taatusti kehittänyt Suomen Tulli. Kun hakemus autoveron vientipalautuksesta on tehty, nsiksi Tulli tarkastaa auton ennen maastavientiä. Sen on myös oltava katsastettu eli liikennekelpoinen. Sitten auto pitää poistaa liikennekäytöstä ja rekisteröidä pysyvästi uuteen kotimaahansa, ja tästä pitää toimittaa Tullille todistuksena jäljennökset rekisteröintiasiakirjoista. Kenkkuillessaan Tulli voi myös vaatia näistä virallisen kielenkääntäjän tekemän käännöksen. Lisää omituisuuksia löytyy tuosta linkin takaa löytyvästä ohjeesta.

Periaatteessa palautus määräytyy samalla perusteella kuin jos auto tuotaisiin käytettynä Suomeen. Palautuksen määrä ei voi olla suurempi kuin autosta on maksettu autoveroa, ja palautettavasta määrästä vähennetään 300 euron suuruinen "hallinnollinen kustannus".

En ole lainkaan varma, onko järkevää ryhtyä moiseen operaatioon. Samanlaiset autot näyttäisivät Itävallassa olevan useampia tuhansia halvempia kuin meillä. Voisi ehkä olla kätevämpää myydä auto Suomessa ja kuljettaa Itävaltaan pelkkää rahaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.