Kysymys:

Kannattaako diesel auton ohjelmointi/optimointi/lastutus? Onko tästä haittaa voimansiirrolle, turbolle tms tai vaikuttaako toimenpide tekniikan kestoon? Jos haittaa ei ole, niin miksi valmistaja ei toimita autoa valmiiksi optimoituna?

Tapio Ketonen:

Autot tulevat valmistajalta valmiiksi optimoituina. Tämä tarkoittaa, että niissä kestävyys on kohdillaan, teho säädetty sellaiseksi, että paikat kestävät ja auto pysyy kunnossa mahdollisimman pitkään. Ennen kaikkea tärkeintä on, että auto on tyyppihyväksynnän määrittämässä kunnossa ja täyttää päästövaatimukset, eli on siis laillinen.

Joissakin autoissa on samasta iskutilavuudesta otettu erilaisia tehoja (mm. Mercedes-Benz, Volkswagen jne.). Lisätehoa ei kuitenkaan ole otettu pelkästään syöttöä lisäämällä, minkä nuo lastuviritykset tekevät. Myös moottorin muihin rakenteisiin on yleensä tehty joitakin muutoksia.

Jos autolle tehdään lastuviritys, sen moottorin ominaisuuksia muutetaan, ja auto pitää muutoskatsastaa. Se taas ei käytännössä onnistu, ellei muutostyössä käytetystä muutossarjasta ole sen myyjän toimittamaa todistusta, joka on myöntänyt hyväksytty tutkimuslaitos - tai virallinen nimitys on nimetty tutkimuslaitos. Luettelo näistä tutkimuslaitoksista löytyy mm. tuolta:

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/approval-authorities-technical-services/technical-services/

Uudempia ajoneuvoja koskee myös se, että jos tehdään moottorille jotakin, esimerkiksi lastuviritys, takuulle voi heittää hyvästit.

Siihen kannattavuuteen en taida ottaa kantaa. Jokainen saa tehdä omaisuudelleen mitä tahansa, vaikkapa rikkoa tahallaan. Lähtökohta kuitenkin on, että auto pitää säilyttää laillisessa kunnossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.