Kysymys:

Taisi olla viime vuoden puolella kun teillä oli juttu lehdessä jossa romutitte golffin. Osui herkkään paikkaan kun meidänkin taloudesta löytyy, edelleenkin kakkoskoppainen golffi. Sekä minun nimissä on neloskoppainen joka sekin rupeaa kohtapuolin olla paalittamisiässä tuon teidän jutun perusteella.

Tässä teidän uusimman lehden Lotus jutussa kuitenkin kirjoititte että toimituksella on käytössä -87 mallin mersu. eli 21 vuotias, en ole 100% varma mutta muistelisin että se teidän maaginen romutusikä oli 15 vuotta.

Itse en ole sitä mieltä että täällä kekkoslovakian veroparatiisissa järkevä romutusikä olisi 15 vuotta, kun useimmmilla 15 vuotiailla autoilla on kuitenkin arvoa 3ke+.

Mutta, minusta saisitte kyllä hävetä kaksinaamaisuuttanne. Samalla voisitte harjoitella taulukoiden tekoa, mondeo kestotestikulutus kusee nimittäin hieman ?

Tapio Ketonen:

Harvemmin autot paalataan kalenterin perusteella. Normaali tapa on tehdä auton romutuspäätös kunnon perusteella. Jos auton huolto ja hoito on lyöty pahoin laimin, auton saa jo alle kymmenessä vuodessa siihen kuntoon, että romuttaminen on ainoa järkevä ratkaisu.

Vastaavasti hyvin hoidettu ja asiallisesti huollettu auto voi olla täysin kelvollinen jokapäiväiseen käyttöön vielä 25-vuotiaana, jopa vanhempanakin.

Tilastojen mukaan autot poistuvat liikenteestä keskimäärin vähän yli 18 vuoden iässä. Koko henkilöautokannan keskimääräinen ikä on jonkin verran yli 10 vuotta. Etenkin maaseudulla näkee liikenteessä huomattavan paljon autoja, joiden ikä on selvästi yli tuon keskimääräisen romutusiän, mutta hyvin näyttävät palvelevan.

Kestotestin kulutuksien yhteydessä ei ole taulukoita. Kuukausittaiset kulutukset on esitetty pylväsmuotoisessa graafisessa kuviossa. Grafiikassa heinä- ja elokuun pylväät ovat jääneet liian lyhyiksi, mutta ilmoitetut luvut ovat oikein.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.