Kysymys:

En tarvitse autoani työmatkoihin ja yleensä auton käytölle onkin tarvetta vain keskimäärin 1-2 kertaa viikossa. Muun ajan säilytän autoani lämpimässä autohallissa. Perinteisestihän on sanottu, että autoa ei välttämättä kannattaisi säilyttää lämpimässä talvella, koska sulava jää ja lumi tuo kosteutta autoon, joka puolestaan edistää ruostumista. Itse olen kuitenkin järkeillyt niin, että koska en autoa yleensä päivittäin tarvitse, kannattaa se aina viedä halliin, jossa auto sulaa ja kuivuu helposti ennen seuraavaa käyttökertaa.

Omien havaintojeni mukaan auto on aina vähintään vuorokaudessa sulanut ja kuivunut täysin, vaikka se olisi ollut pahastikin jäässä halliin vietäessä. Autohalli on hyvin ilmastoitu ja siellä on talvisin noin 15 asteen lämpötila.

Mikä on Ketosen mielipide tähän asiaan?

Entä sellainen tapaus, jossa esimerkiksi töissä on mahdollisuus lämpimään hallisäilytykseen. Onko autoa järkeä viedä sulamaan noin kahdeksan tunnin työpäivän ajaksi? Ehkä joskus ja jossain tapauksessa, mutta entä säännöllisesti.

 

Tapio Ketonen:

Autohalli, jossa ilma vaihtuu kunnolla, on ihanteellinen paikka säilyttää autoa. Vanhan ajan tuulettamattomat kellaritallit, joissa autosta sulanut lumi lillii pitkään lätäköissä ja ilma on kosteaa kuin turkkilaisessa saunassa, ovat tehokkaita ruostehautomoita.

Olen itse säilyttänyt omia autojani maalla jo parinkymmenen vuoden ajan tilavassa verstashallissa, jossa on talvella lämmintä noin 5-6 astetta. Hallissa on puhallinlämmitys, ja se kuivattaa lattian varsin nopeasti. Takavuosina lämpötila oli hieman korkeampi eli n. 10 astetta, ja tuolloin kuivuminen tapahtui selvästi nopeammin, mutta nykyisin käyttöä on vähemmän, joten parin asteen lasku säästää aika lailla.

Kokemukseni mukaan autot eivät kuivassa ja hyvin tuulettuvassa tilassa ruostu ainakaan enempää kuin kylmässä, näyttäisivät pysyvän kunnossa paljon pitempään. Kylmässä säilytettyyn autoon kerääntyy kuitenkin aina vettä lattialle ja peltipintoihin, lämmin sisäilma tiivistyy kylmissä pinnoissa vedeksi. Jaloissa tuleva lumi sulaa lattialle ja painuu mattoihin. Ne kuivuvat kunnolla vasta keväällä.

Ilman muuta auto kannattaa viedä lämpimään halliin työpäivän ajaksi, ja hienointa on, jos hallissa on mahdollisuus päästää myös sisätilat kuivumaan esimerkiksi jättämällä ikkunat auki. Paljon auttaa lumien harjaaminen pois auton päältä ennen halliin ajamista, tällöin kuivuminen pääsee heti alkamaan.

Auton peltipinnathan on yleensä maalattu, joten ne eivät säiky hetkellistä kosteutta. Jatkuva kosteus on huonompi homma, silloin kosteus tunkeutuu tehokkaasti korin peltisaumoihin, joissa ruoste muutenkin pesii mielellään. Auto ei kuitenkaan missään tapauksessa kestä ruosteettomana vuosikymmeniä. Ruosteenestokäsittely kuitenkin hidastaa ruostumista merkittävästi, joten se ja lämmin, hyvin tuuletettu autotalli antavat auton säilymiseen parhaat mahdollisuudet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.