Kysymys:

1,4 Borani(01vm)alkaa olla ikävän kylmä näillä säillä ilman tallia ja pistokepaikkaa.Haluaisin sen toimivan yhtä jumalaisen hyvin jatkossakin joten lämppäriä meidän molempien takia suunnittelen asennuttavani. Mutta sisä-vai lohkolämmitin(moottori-?) ja paljonko kustantaisi? olisin tod.kiitollinen vastauksesta koska kylmät ajat koittavat vilukissalle (ja kavereille)!

Tapio Ketonen:

Jos sinulla ei ole pistokepaikkaa, niin eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin polttonestetoiminen lämmitin eli Webasto tai Eberspächer. Siinä taas ongelmana kalliin hankintahinnan lisäksi on, että jos ajomatkasi ovat lyhyitä, akun varaustila ei tahdo pysyä riittävän hyvänä. Pakkasella akku ottaa varausta hyvin heikosti vastaan. Niinpä tarvitaan melko pitkää ajoa, ennen kuin lämmittimen ja käynnistyksen ottama virta on saatu takaisin akkuun.

Jos sähköä olisi saatavana, silloin tilanne on helpompi. Sisätilalämmitin on joka tapauksessa hyvä ratkaisu, mutta moottorin lämmityksen kannalta tilanne on vaikeampi.

Defa tarjoaa tuohon 1,4-litraiseen VW-moottoriin vain öljypohjaan kiinnitettävää säteilylämmitintä. Säästövinkkini on, että ei kannata ostaa. Lämmitysvaikutus on sama kuin ilmankin, mutta säästyy sekä käytön aikana sähköä että hankinta- ja asennusvaiheessa rahaa.

Myös Calix tarjoaa säteilylämmitintä, mutta vaihtoehtona on vesiletkuun asennettava oikea lämmitin. Se kyllä lämmittää jäähdytysnesteen ja sen avulla moottorin, mutta on kuulunut juttuja, että Volkswagenin moottorinohjaus ei ymmärrä tilannetta, jossa käynnistyksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila alkaakin laskea. Tästä on aiheutunut käyntiongelmia.

Hinnoista en oikein osaa sanoa mitään. Polttonestetoimisen lämmittimen saaminen autoon vie varmasti pitkälle toista tuhatta euroa. Sähköinen moottorinlämmitin, sen vaatima kaapelisarja ja autokäyttöön hyväksytty sisätilalämmitin maksavat nekin, mutta ehkä ne saisi puolella siitä mitä bensalämmittimeen kuluu rahaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.