Kysymys:

Kumpi on parempi tapa auton talviseisonnassa, akku irti ja ladata täyteen vai jättää paikalleen ylläpitolaturi kiinni? Auto seisoo talviunet tallissa, jossa on muutama plusaste talvellakin paitsi kovilla paukkupakkasilla voi olla pari-kolme astetta pakkasta. Ja kyse on 2000-luvun vehkeestä kaikkine ihanine elektroniikkahärpäkkeineen.

Mitä olet mieltä öljyn- ja suodattimenvaihdosta, itse teen sen ennenkuin laitan auton (ja mp:n) talviseisontaan? Onhan moottorissa puhtaat öljyt koko talven. Mp-palstoilla tästä aiheesta on aika jyrkät mielipiteet puolin ja toisin.

Tapio Ketonen:

On makuasia, annetaanko akun olla kiinni autossa, vai irrotetaanko se. Tärkeää olisi kuitenkin akun lataaminen eli mahdollisimman täyden varaustilan säilyttäminen. Voisi olla fiksua ottaa akun miinusjohto irti seisonnan ajaksi, turhaan se jännite niissä paikoissa virtailee.

Mielestäni teet juuri oikein noiden öljyjen kanssa. Tiivistyneet vedet ja hapettuneet palamisjäännökset eivät tee moottorille hyvää seistessään voideltavilla pinnoilla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.