Kysymys:

Yritin saada tietoja Autoliitosta koskien ulkomailla autonvaihtoon liittyvistä papereista ja muista dokumenteista: eivät suostuneet antamaan minkäänlaista tietoa, kun en ole ko. liiton jäsen. Eli mltkä paperit pitää ottaa mukaan, mitä papereita pitää pyytää myyjältä, kuuluuko myyjän tehtäviin poistaa auto rekisteristä ja muut asiaankuuluvat jutut.

Tapio Ketonen:

Myin aikoinaan yhden auton Saksassa. Autoa myytäessä täytetään rekisteröintitodistuksen kakkososan luovutustiedot normaaliin tapaan ja annetaan se ostajalle. Silloisesta AKE:sta (Nykyään Trafi) neuvottiin ottamaan autosta rekisterikilvet ja palauttamaan ne Suomessa katsastusasemalle.

Tarvitaan myös erillinen luovutustodistus, josta kannattaa ottaa varmuuden vuoksi parikin kopiota. Näillä papereilla rekisteröintejä hoitavalla katsastusasemalla auto poistetaan liikennekäytöstä. Lopullisesti auto poistuu Suomen rekisteristä, kun auto rekisteröidään toiseen maahan ja sen rekisteröintiviranomainen lähettää Trafille tiedon uudesta rekisteröinnistä. Sinänsä siis byrokratia on

Tähän tosin saattaa mennä jonkin verran aikaa. Myin kyseisen Corollan syksyllä 2008, ja edelleen ajoneuvorekisterissä minut on merkitty auton omistajaksi. Määräaikaiskatsastus olisi pitänyt suorittaa vuonna 2009, ja ajoneuvoverokin on maksamatta. Rekisterissä on onneksi maininta, että omistaja on ilmoittanut myyneenä ajoneuvon. Onneksi tämä tieto on riittänyt vakuutusyhtiölle, eikä auto kummittele sen tiedostoissa kuten Trafissa.

Myin auton jobbarille, joka välittää autoja Afrikkaan. Tiettävästi Afrikan maat eivät liiemmin lähettele Trafille tietoja rekisteröinneistään. Niinpä sinne päätyneet vanhat haaskat kummittelevat Suomen ajoneuvorekisterissä hamaan maailman tappiin saakka, ellei Trafin touhuihin saada edes vähän järjen hiventä. Sitä tuskin tapahtuu, joten kymmenet tuhannet vanhat Corollat ja Hiacet pysyvät edelleen Suomen rekisterissä.

Tieto rekisteröinnistä toiseen maahan välittynee aikaa myöten, jos se uusi rekisteröintimaa on toinen EU-maa. Ihmeitä pitää kuitenkin tapahtua, jos Suomesta käytettynä viety auto rekisteröidään toiseen EU-maahan. Museoautot ovat tietenkin eri asia, mutta tavallista käyttöautoa kannattaa harvemmin kenenkään ostaa Suomesta. Muualta saa parempia autoja halvemmalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.