Kysymys:

Mitkä autonvalmistajat/maahantuojat/jälleenmyyjät kestitsevät runsaskätisimmin koeajotapahtumaan tai uuden mallin julkistustilaisuuteen saapuvat autotoimittajat? Entäs huonoiten?
Onko lama vaikuttanut autonvalmistajien/maahantuojien/jälleenmyyjien PR/B2B -toimintaan autotoimittajia kohtaan?

Tapio Ketonen:

Eipä noissa ole oikein missään vaiheessa minn urani aikana ollut mainittavia eroja. Kotimaan tapahtumissa tarjotaan jonkinlainen lounas, mikä on kohtuullista varsinkin kauempaa eli maaseudulta paikalle saapuvien toimittajien kannalta. Sitten autoilla ajetaan koeajolenkki, joka oikeastaan on liian hätäinen. Sitten jo alkaakin porukalla olla kiire takaisin toimitukseen, kovin pitkään seurusteluun ei useimmilla ole aikaa.

Ulkomailla tapahtuvan esittelyn eniten aikaa vievä osuus on matkustaminen. Suomesta joudutaan reissaamaan pitkään ja hartaasti, ja aika usein matkaa tehdään kahdella tai useammalla lennolla. Jos hyvin käy, lentokentältä siirrytään majapaikkaan koeajettavilla autoilla, mutta aika usein autoja ei vielä ensimmäisenä päivänä edes nähdä. Yövyttäessä valmistajat toki tarjoavat illallisen. Se on kohtalaisen hyvä, mutta ei mitenkään ihmeellinen, toki hyvää ruokaa. Ohjelmaan kuuluu tällöin myös useampi luento auton ominaisuuksista. Kastikepuolikin pidetään niukkana, matkustaminen väsyttää, ja seuraavana aamuna lähdetään liikkeelle aikaisin.

Seuraavana aamuna päästään sitten ajamaan autoja etukäteen suunnitelluille ja merkityille reiteille. Kun ajomahdollisine kahvitaukoineen on hoidettu, ollaankin välmiita siirtymään pikalounaan jälkeen kotimatkalle. Jälleen matkustetaan yhden tai kahden välilaskun kautta kotiin, Helsinkiin saavutaan yleensä puolenyön pinnassa.Sitten otetaan auto parkkipaikalta alle ja ajetaan kotiin.

Entistä useammin matkoja hoidetaan ilman yöpymistä, eli lento lähtee joskus aamukuudelta, ja takaisin palataan puoliltaöin. Tämä onnistuu, jos matkakohteeseen päästään suoralla lennolla. Jos hyvä tuuri käy, lentovuorot sattuvat niin mukavasti, ettei jouduta lähtemään ennen kukonlaulua, ja takaisinkin päästään ihmisten ajoissa. Berliini, München, Frankfurt ja Pariisi ovat tällaisia kohteita.

Kyllähän lama ja yleinen säästäväisyys ovat lyhentäneet matkoja, ja matkustamisesta on tullut niin rutiininomaista, että käynti jossakin Nizzassa ei todellakaan ole mikään elämän kohokohta. Matkoilla ei ole käytännössä juuri lainkaan aikaa omaehtoiseen maisemien ja kaupunkien katseluun, lähinnä aika kuluu lentoasemien käytävillä ja turvatarkastusjonoissa. Kahden yöpymisen matkoja ei tällä vuosituhannella ole sattunut kohdalle, koska en ole käynyt autoesittelyissä Euroopan ulkopuolella. Tuollaisissa reissuissahan yksi yö ei riitä.

On tietenkin kyseenalaista, onko kovin järkevää lentää toiselle puolelle Eurooppaa ajamaan pieni pätkä autolla, jonka mallikappale saattaa jo olla Suomessa. Jostain syystä valmistajat kuitenkin haluavat pitää tätä perinnettä yllä. Valmistajan kannalta on kysymys olemattoman pienistä rahoista. Toimittajien matkustamisen ja majoittumisen kuluilla ei ole mitään merkitystä uuteen automalliin sijoitettujen satojen miljoonien rinnalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.