Kysymys:

Verkkosivujen artikkelissa "Konepesu,käsinpesu ja vahaus" sanotaan näin:
"Auton maalipinta on kovapintaisuudestaan huolimatta arka. Varsinkin uudet vesiliukoiset maalit tuntuvat olevan pehmeäpintaisempia, ja jotkin värit ovat myös muita arempia naarmuuntumaan. Auton maalipinnan pesua voikin hyvällä syyllä verrata auringon polttaman ihon pesuun. Koskaan ei voi olla liian helläkätinen.

Edellisen perusteella on helppoa ymmärtää, kuinka kaikkein hienoimmat erikoismaalipintaiset autot pestään. Vaihtoehtoja on vain yksi, ja se on käsinpesu. Konepesu saattaa jo yhdellä pesukerralla aikaansaada maalipinnan vaurioitumisen. Syynä on tällöin yleensä se, että pesukoneen harjakset ovat likaiset tai muutoin vaurioituneet. Tätä asiaa ei edeltäkäsin voi havaita. "

Mistä tietää, mitkä autot ovat arkoja erikoismaalipintaisia ja maalattu vesiliukoisilla maaleilla? Ovatko tietyt värit arempia kuin toiset? Musta kestävämpi ja/tai vähemmän haalistuva kuin punainen jne.? Jos näin, niin mitkä värit ovat kestävimpiä eivätkä haalistu. Vaikuttaako metallihohto maalipinnan hoitoon? En haluaisi herkkähipiäistä autoa.

Tapio Ketonen:

Autoteollisuus on liki kautta linjan joutunut ympäristösyistä siistymään vesiliukoisten maalien käyttöön. Aikaisemmat hiilivetyliuottimilla ohennetut maalit aiheuttivat hyvin suuria hiilivetypäästöjä, ja koska näitä päästöjä on hyvin jyrkästi rajoitettu, vanhojen maalien käyttö ei enää vuosikausiin ole tullut Euroopassa kysymykseen.

Alkuvaiheessa vesiohenteiset maalit olivat selvästi perinteisiä huonompia esimerkiksi pysymään kiinni peltipinnassa, mutta tilanne on koko ajan parantunut. Sitäpaitsi muita maaleja ei enää ole käytettävissä.

Periaatteessa kaksikerroksiset eli ns. metallivärit ovat kestävämpiä, koska niiden pintaan on ruiskutettu erillinen lakkakerros. Perinteisistä väreistä punainen on ollut muita pehmeämpi ja tästä syystä helpommin naarmuuntuva. Huonosti hoidettuna punainen auto myös haalistuu huomattavasti. Vastaavasti harmaa metalliväri lienee sieltä kestävimmästä päästä.

Auton väriä valittaessa kannattaa kuitenkin miettiä myös sitä mahdollisuutta, että autoa joudutaan korjaamaan. Metallivärien ongelma on, että jos esimerkiksi lokasuoja joudutaan maalaamaan uudelleen, se näkyy erivärisenä eri suunnista. Tässä suhteessa perinteiset värit ovat helpompia.

Tärkeintä on kuitenkin auton maalipinnan huolellinen hoito. Auto pitää pestä säännöllisesti. Paras pesutulos saadaan käsin pesemällä. Ensiksi suihkutetaan pesuainetta kuivaan likaiseen pintaan, sitten annetaan aineen vaikuttaa muutamia minuutteja ja suihkutetaan paksumpi lika pois vesisuihkulla. Tämän jälkeen pinta pestään käsin eli sienellä tai harjalla käyttäen pesuainetta ja reilusti vettä. Lopuksi pinta huuhdellaan runsaalla veden käytöllä.

Talvella on usein käytännössä pakko käyttää huoltoasemien pesukoneita. Harjattomia pesuja ei kannata käyttää ainakaan jatkuvasti, sillä pelkkä vesisuihku ei irrota maalipintaan iskeytyneitä lika- ja metellihiukkasia. Ne saattavat aikaa myöten syövyttää pintaa.

Harjakoneita on moitittu siitä, että ne naarmuttavat maalipintaa. Nämä naarmut ovat kuitenkin yleensä hyvin pieniä, ja ne on haluttaessa helppo poistaa kiillottamalla.

Toinen maalipinnan hoidon kulmakivi on vahaus. Perinteinen työläästi hangattava vaha on siinä mielessä paras, että samalla maalipinta puhdistuu. Lika ja hapettumat irtoavat, ja maalipintaan tulleet kiveniskemät täyttyvät vahalla, joka suojaa alla olevia pohjamaalia ja peltiä. Hyvin vahattu auto on myös helppo pestä, joten puhdistamisessa tarvitaan vähemmän hankaamista. Hyvin vahattu maalipinta ei naarmuunnukaan helposti. Niinpä auto pitäisi vahata kunnolla vähintään kaksi kertaa vuodessa, mielellään vaikka neljä tai viisikin kertaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.