Kysymys:

Tuulilasi-lehdessä 7/2007 oli 6 automallin vertailutesti. Artikkelin mukaan mukana oli "3 aasialaismallia" ja "3 eurooppalaista". Toyota, Kia ja Nissan ovat toki automerkkeinä kotoisin Aasiasta, vaikkakin testissä olleiden automallien muotoilu, tuotekehitys ja valmistus tapahtuu Euroopassa. Mutta entäpä Ford ja Opel? Millä perusteella ne ovat eurooppalaisia? Tiettävästi Opel on kuulunut GM:lle vuodesta 1929, ja Ford on ollut aina Ford. Ovatko toimituksella menneet maanosat sekaisin??

Tapio Ketonen:

Vaikka kyseisten Kaukoidän merkkien tuotekehityksestä osa tapahtuukin Euroopassa, pääosin autot kuitenkin suunnitellaan yhtiöiden omissa tuotekehityskeskuksissa, jotka sijaitsevat kotimaissa.

Eurooppalainen tuotekehitysyksikkö on välttämätön, jotta autojen ominaisuudet saadaan hiotuksi sellaisiksi, että ne täyttävät täkäläisten asiakkaiden vaatimukset. Etenkin Saksan markkinat asettavat esimerkiksi autojen ajo-ominaisuuksille ja jousitukselle vaatimuksia, joita olosuhteita tuntematta on vaikea autoihin rakentaa. Silti eurooppalaisten vaatimusten saaminen läpi teettää usein paljon töitä tuotekehittäjille. Kotimaan kulttuuri tuppaa helposti jyräämään "ulkomaalaisten barbaarien" mielipiteet.

Valmistuksen siirtäminen Eurooppaan taas on kauppapolitiikkaa. EU suojaa omaa autoteollisuuttaan korkeilla tuontitulleilla, joten autoja kannattaa valmistaa täällä. Turkki taas lienee tässä suhteessä EU:n suojeluksessa, koska Toyotan lisäksi myös ainakin Ford ja Fiat tuovat siellä valmistettuja autoja meillekin. Valmistuspaikalla ei nykyisin ole paljon merkitystä itse tuotteen laatun, sehän on nähty esimerkiksi Porschen ja aiemmin Saabin kohdalla. Laatu ratkaistaan suunnittelupöydällä sekä käytettävien komponenttien valinnalla.

Eurooppalaiset mielipiteet ovat toki saaneet enemmän merkitystä, kun Japanin ja Korean autojen myynti on kasvanut. Etenkin tänne suunnatuissa malleissa tämä on näkynyt selvästi. Autot ovat maailmanlaajuisia tuotteita, ja on sinänsä mielenkiintoista, että eurooppalaiset autot kelpaavat suunnilleen sellaisenaan kaikkialle maailmaan, mutta amerikkalaiset ja japanilaiset eivät kotimarkkinoidensa perusvirityksissä täytä täkäläisiä vaatimuksia.

Fordin ja Opelin kohdalla tilanne on jo 30-luvulta saakka ollut sellainen, että kumpikin on tunnustanut Amerikan ja Euroopan olevat aivan erilaiset markkinat. Niinpä kummankin tuotekehitys on ollut markkinoiden mukaan eriytettyä. Ford tosin on aina välillä yrittänyt tehdä ns. maailmanautoja, mutta aika erilaisia näistä yhteisistäkin malleista on lopulta tullut, kun ne on tuotu markkinoille Euroopassa ja Amerikassa.

Nykyisin tosin yhteistyö valtameren yli on lisääntynyt. Esimerkiksi monien Opelin moottoreiden suunnittelu on tehty Amerikassa. Niin Fordeissa kuin Opeleissakin monia yksityiskohtia suunnitellaan yhteisesti. Lopullinen toteutus kuitenkin vielä hiotaan paikallisesti, ja päätökset teknisistä ratkaisuista tehdään Euroopan päämajoissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.