Kysymys:

1)Miksi tulli ei hyväksy käyttöhjekirjan tietoja? Jouduin viemään auton katsastajalle punnittavaksi.

2) Miksi ei tuontiauton CO2-päästöiksi voi hyväksyä saman Suomessa myytävän auton arvoja ? Nyt tällainen auto verotetaan painon mukaan. 

 

Tapio Ketonen:

Tietääkseni tulli ei tarvitse henkilöautojen painotietoja, enkä ole ennen kuullut punnitusvaatimuksesta. Vaikea sanoa, mistä tuossa on ollut kysymys.

Käyttöohjekirjan tiedoilla ei sinänsä ole mitään virkaa, koska se kattaa monta erilaista versiota samasta perusmallista. Mutta kaikki tarvittavat tiedot löytyvät kyllä auton CoC- eli vaatimustenmukaisuustodistuksesta, jonka katsastaja yleensä tuontiautolta vaatii. Sieltä löytyvät niin CO2-päästöarvo kuin massa- eli painotietokin. CoC-todistus on alustanumerolla kyseiseen autoyksilöön kohdennettu asiapaperi.

On sitten eri juttu, jos auto on kovin vanha. Tällöin CO2-päästöjä ei löydy auton virallisista asiapapereista, koska niitä ei ole mitattu. Siinä tapauksessa auto verotetaan kokonaismassan perusteella. CO2-päästötietoja ei yleensä löydy 90-luvun autoista, mutta viimeistään vuoden 2001 autoista ne ovat jo olemassa. 90-luvun autoista ei liioin ole saatavissa CoC-todistuksia, mutta esimerkiksi TÜV Südin antama EY/ECE-vahvistustodistus ajaa sen asian.

CO2-päästöarvokin voi vaihdella näennäisesti samanlaisten mutta tekniikaltaan hiemankin erilaisten autojen välillä. Siksi oikean arvon pitää löytyä nimenomaan CoC-todistuksesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.