Kysymys:

Sen verrran korjausta edelliseen kysymykseeni että kyseessä  oli Avensis 2,0 VVT-i, tuotantokausi:   2000-heinäkuu 2008.Tähän paljon myytyyn ns.kansanautoon ei sovellu 95 E 10 bensa.Toyotan huolto kertoi että suoraruiskukoneen suuttimissa ei riitä tuotto,koska 95 E 10 on matalaenergisempää kuin 98 E 5.Joten 95 E 10 käyttö voi aiheuttaa moottorivaurion.

Tapio Ketonen:

Tuo vastaus on täyttä tuubaa. Ero 98E5:n ja 95E10:n energiasisällöissä on teoriassakin vain muutaman prosentin luokkaa ja käytännössä niin pieni, että sitä ei saada maantieajossa tehdyillä mittauksilla esiin. Suuttimien kapasiteettti ei siis voi olla niin tarkasti mitoitettu kuin tuo "Toyota-huolto" väittää.

Mutta tuon moottorin puristussuhde on niinkin korkea kuin 11:1. Sen perusteella voidaan hyvällä syyllä arvella, että ko. moottori tarvitsee korkeamman oktaaniluvun bensiiniä, jotta moottori ei nakuttaisi. Etanolipitoisuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Nakutus on ilmiö, jossa palotilassa oleva ilman ja polttonesteen seos syttyy ennen aikojaan. Palaminen tapahtuu erittäin nopeasti, ja tästä aiheutuu metallinen terävä ääni, jonka takia ilmiö on saanut tällaisen nimen. Nakutus nostaa palamislämpötilaa epätavallisen korkeaksi, ja tämä voi aiheuttaa mäntiin vaurioita varsinkin jos nakutusta ilmenee pitkään. Muutama satunnainen kilaus ei tähän pysty, mutta jatkuvan nakutuksen seurauksena mäntään saattaa jopa palaa reikä.

Toistan, että en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa E10 olisi aiheuttanut moottorivaurion. Kyllähän sen on väitetty tekevän vaikka mitä aina jarrupalojen ennenaikaisesta kulumisesta alkaen, mutta mitään tosiperäistä tietoa ei ole olemassa.

Suuremman etanolipitoisuuden on arveltu - mutta ei käytännössä havaittu - aiheuttavan vaurioita polttonestejärjestelmän kumiosiin eli letkuihin ja tiivisteisiin. Etanoli on voimakas liuotin, ja se todellakin vaikuttaa ärhäkästi joihinkin kumilaatuihin. Mutta pitoisuuden nosto viidestä kymmeneen prosenttiin on sittenkin vähemmän merkittävä muutois kuin jo vuosia sitten tapahtunut muutos nollasta viiteen prosenttiin.

Muutamissa automalleissa 95E10:n käyttö kielletään siksi, että sen oktaaniluku eli puristuskestävyys ei riitä, moottori tarvitsee 98-oktaanista tuon edellä mainitun nakutuksen välttämiseksi.Joissakin se taas on kielletty "varmuuden vuoksi" eli siksi, että valmistaja ei ole testannut, kestävätkö letkut ja tiivisteet 10-prosenttista etanoliseosta, vaikka ne 5-prosenttisen kestävätkin. Vanhojen automallien osalta tällainen testaus ei ole valmistajan kannalta kovin kiinnostavaa.

Virallinen kielto ei siis tarkoita, että E10 aiheuttaisi vaurioita, vaan kysymys on siitä, että näin valmistaja ja maahantuoja haluavat välttyä kaikesta mahdollisesta vastuusta. Vanhan auton letkut ja tiivisteet saattavat pettää koska tahansa, mutta kielto vähentää niitä mahdollisuuksia, että joku ryhtyisi käymään lakituvassa oikeutta valmistajaa tai maahantuojaa vastaan väittämällä, että auto ei kestäkään uutta bensiiniä. Tämä mahdollisuus on haluttu torjua jo etukäteen.

Vanhan auton polttonestejärjestelmään voi tulla vuotoja, vaikka käytettävässä bensiinissä ei olisi lainkaan etanolia. Kumi kovettuu ja kovetuttuaan murtuu. Koska meillä autoja käytetään jopa parinkymmenen vuoden ikään saakka, bensaletkut pitäisi tänä aikana uusia ainakin kerran. Käytännössä näin ei juurikaan tehdä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.