Kysymys:

Mikä voisi olla vikana kun Avensis D4D -04 saattaa jopa sammua esim. valoihin seisahtaessa? Startatessa lähtee kyllä hyvin käyntiin. Välillä taas joutokäyntikierrokset heittelevät 700 - 1000 välillä mutta asettuvat yleensä hetken kuluttua 800:aan. Pari kertaa on tehnyt niin että ei olekaan vastannut kaasuun valoista lähtiessä eli olen joutunut sammuttamaan avaimesta ja starttaamaan uudelleen jolloin on toiminut hyvin!  EGR-venttiili on putsattu ja väliaikaisesti tulpattu mikä taas sytytti moottorin varoitusvalot päälle!

Autolla on ajettu n.490 000 km!

Tapio Ketonen:

Ohjeiden antaminen näin etänä taitaisi kuulua paremminkin Aino Kassinen -vainaan tontille, mutta näin näppituntumalta arvelisin, että olet sen EGR-venttiilin kanssa touhuamisessa hyvin lähellä ongelmien lähdettä. Jos venttiili jää auki, tyhjäkäynnillä palotilaan ei mene riittävästi happea, jotta kone jaksaisi käydä.

Ennen tuon venttiilin saattoi huoletta tulpata, sillä katsastuksessa sen toimintaa ei pystytä mitenkään mittaamaan. Valitetttavasti nykyisissä dieseleissä sen toiminta on liitetty OBD-järjestelmään, ja sen tukkiminen saa merkkivalon palamaan. Vielä ongelmallisempaa on, että tämä saattaa asettaa moottorinohjauksen ns. limp- modeen eli ontumistilaan, auto kulkee vain osateholla. Tarkoituksena on, että näin auto saadaan vietyä ajamalla korjaamolle.

Tuppaa usein olemaan, että noita kiukuttelevia EGR-venttiileitä ei useinkaan saada kuntoon, joten uusiminen on ainoa, joskin ikävän arvokas tapa saada ongelmat kuriin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.