Kysymys:

Onko EcoBoost moottorilla varustettuja autoja testattu TL:ssa? Kiinnostaa että riittääkö litraisesta moottorista lämpöä matkustamoon vai onko moottorissa ns. PTC-elementti eli jokin vastaava?

Tapio Ketonen:

Onhan noita ollut , mm. Focus oli kesällä vertailussa. Polttomoottori pystyy muuntamaan käyttämänsä polttonesteen energiasta vain vajaan kolmanneksen mekaaniseksi energiaksi, loppu menee lämpöhäviöinä harakoille: On siis kyseessä Ecoboost tai turbodiesel, aina sitä hukkalämpöä on käytettävissä yllin kyllin lämmitykseen. Kaikkea ei missään tapauksessa voida käyttääkään.

Osa hukkalämmöstä toki menee pakokaasujen mukana ulos, eikä tätä lämpöä ole aivan helppo ottaa talteen ilman lisäkustannuksia, eikä sitä vielä ole katsottu tarpeelliseksi. Moottorin jäähdytys tuottaa kuitenkin niin paljon lämpöä jäähdytysnesteeseen, että matkustamon lämpimäksi saamisen ei pitäisi olla ongelma.

Joillakin valmistajilla, esimerkiksi Volkswagenilla se silti on ongelma, mutta tämä johtuu siitä, että lämpö johdetaan muualle. Aluksi sitä vain pyöritetään moottorin sisällä, jotta moottori saataisiin mahdollisimman pian normaaliin käyttölämpötilaan, Tämä parantaa taloudellisuutta ja vähentää päästöjä. Tieto tästä ympäristöystävällisyydestä ei kyllä kovin paljon lämmitä pakkaskelillä autossa palelevaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.