Kysymys:

Ostin viime vuoden syksyllä uuden vm. 2012  auton, bensapihiksi kovasti mainostetun, jolle luvattiin n. 5 litran keskikulutusta. Nyt kuitenkin puolen vuoden jälkeen kulutus on n. 7,5 litraa talvi- ja kesärenkailla.  Onko käppi niin iso, että voi alkaa vaatia jotain? Ajotyyli on tasainen, vaihdan suurin piirtein silloin kun tietokone sitä suosittelee, isoilla nopeuksilla mennään harvoin.

Ajo on n. 70 prosenttisesti Tampereen kantakaupunkialuetta, 30 prosenttisesti isoa maantietä, moottoritietä. Stop and Go- systeemi on päällä kaupungissa koko ajan. Radiota, lämmitintä en käytä juurikaan. Tuuletus on automaatti, ja sekin on lähes aina kaikkein pienimmällä. Auto muuten oikein hyvä, mutta bensankulutus on  pettymys. Voiko ja miten tässä asiassa olisi mahdollista  edetä maahantuojan kanssa vai onko asia vain näin että luvatun ja todellisen kulutuksen ero voi olla melkein 30 prosenttia?

Mitä itse em. juttujen lisäksi voi tehdä päästäkseen edes jonnekin 6 litran kulutukseen.

Tapio Ketonen:

Unohda koko juttu. Missään ei ole luvattu, että auton keskikulutus olisi jotakin tuollaista viiden litran luokkaa. Voi olla, että auton EU-kulutukseksi on ilmoitettu jokin tuollainen litramäärä, mutta missään ei vaadita, että tällä lukemalla pitäisi olla mitään tekemistä todellisen käytännön kulutuksen kanssa.

Ainoa tapa saada valmistaja ja sitä edustava maahantuoja vastuuseen vääristä tiedoista on mittauttaa auton kulutus virallisessa päästö- ja kulutusmittauksessa käytettävän normin mukaisesti virallisesti akkreditoidussa testauslaboratoriossa. Jos näin mitattu kulutus poikkeaa sallittua enemmän ilmoitetusta, silloin voisi periaatteessa olla mahdollisuus jonkinlaisiin korvauksiin.

Tuo mittaus ei ole kovin helppo eikä ennen kaikkea edullinen. Lähtökohtaisesti hinta on nelinumeroinen. Taitaa lisäksi olla niin, että tällä hetkellä Suomessa ei ole yhtään henkilöautojen päästö- ja kulutusmittauksiin virallisesti akkreditoitua laboratoriota, vaan mittaus olisi teetettävä ulkomailla. Akkreditoinnin voimassa pitäminen on kallista, ja koska virallisia mittauksia ei Suomessa juurikaan tilata, se ei yksinkertaisesti kannata.

Lähtökohta on, että sinulla ei ole edes teoriassa mahdollisuuksia päästä johonkin 5-6 litran kulutuslukemiin. Tampereen kantakaupunkialue on sen verran pieni, että suuri osa ajosta tapahtuu kylmällä moottorilla. Jos vielä kaiken lisäksi et käytä moottorinlämmitintä, tälläkin nostat kulutusta aika reilusti.

Vaikka EU-kulutusten ja käytännön välillä olisikin jokin yhteys - mitä niillä siis ei tarvitse olla - et välttämättä sittenkään pääsisi noihin lukemiin. EU-kulutusmittauksessa kaupunkiajon osuus ajomatkasta on vajaat 37 prosenttia (4,052/11,007 km). Ilmiesesti ajoistasi suurempi osa on kaupunkiajoa. Lisäksi asiaan vaikuttavat hyvin paljon ajomatkojen pituudet. Kylmäkäynnistyksen jälkeinen ensimmäinen kilometri kannattaisi jättää ajamatta.

Sillä ei ole merkitystä, kuunteletko radiota. Tuuletuksessa ei kannata tinkiä, sekään ei lisää kulutusta. Sen sijaan ilmastoinnin käyttö nostaa kulutusta noin 0,4-0,5 litraa tunnissa, joten jäähdytystä ei kannata pitää turhaan päällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.