Kysymys:

Miten käyttäytyy 95e10 bensa,kun ja jos siihen kondensoituu vettä esim,jos auto on välillä lämpimässä tallissa? Muistaakseni omaan autoon ei saanut bensan sekaan lisätä ennen eikä nyt jäätymisenestoa (masinol) tai jos tulee häiriöitä niin valmistaja ei vastaa. Kuitenkin auton valmistaja suosittaa 95 bensan käyttöä johon on lisätty 10 prosenttia juuri samaa ainetta eli etanolia.Eikös tässä käy samalla lailla kuin masinolin käytössäkin,eli vesi sekoittuu alkoholiin ja kulkeutuu ruiskusuuttimiin ja syövyttää suuttimet yhtä tehokkaasti?

Tapio Ketonen:

Valmistaja ei yleensäkään vastaa mistään autoihin tulevista häiriöistä, kyllä ne ovat aina käyttäjän vastuulla.

Masinolin tarkoitus on liuottaa polttonestejärjestelmään kertynyt vesi itseensä, jotta se kulkeutuisi järjestelmän läpi eikä jäätyisi kaasuttimen seosputkessa, jolloin se aiheuttaa moottoriin käyntihäiriöitä. Masinol tai kaasutinsprii olivat tarpeen kaasutinmoottoreissa silloin, kun ulkolämpötila on lähellä nollaa, sanotaan esimerkiksi +5 asteesta pariin pakkasasteeseen. Näiden aineiden käyttö tuli tarpeettomaksi, kun kaasuttimista luovuttiin vuodesta 1990 alkaen. Sen jälkeen valmistetut autot eivät siis pirtua kaipaa. Suihkutusjärjestelmissä ei esiinny samanlaista jäätymistä kuin kaasuttimissa.

E10-bensassa oleva etanoli on polttonesteeseen kuuluva ainesosa, yksi monista. Etanoli lisätään bensiiniin 99,8-prosenttisena. Veden kondensoituminen normaalissa käytössä, olkoonkin että auto on välillä lämpimässä, on merkitykseltään mitätön ilmiö. Normaali kondensoitunut kosteus kulkeutuu bensiinin mukana moottoriin ja höyrystyy siellä bensiinin palamisesta syntyvän veden joukkoon.

Suihkutusjärjestelmän suuttimien syöpyminen on lähinnä teoreettinen mahdollisuus siinä tapauksessa, että auto jää seisomaan pitkäksi ajaksi, ja suuttimeen sattuu jäämään muutamia vesimolekyylejä. Ilmiöllä ei ole mitään käytännön merkitystä normaalisti käytettävässä autossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.