Kysymys:

Minkälaisia uhkakuvia henkilöautojen dieselmalleilla on uudistuvien päästömääräysten keskellä? On puhuttu kalliista hiukkassuodattimen uusimisesta ja mitä vielä on tulossa, pitääkö VW-koneisiin jotain ainetta syöttää sekaan? Miten pitkään ne suodattimet ovat esimerkiksi taksidieseleissä kestäneet, onko tiedossa? Ja mikä hinta?

Nämä downsizing bensaturbot näyttävät nousseen kulutuksessa niin lähelle dieselien kulutusta, että tarvitaan vissiin aikamoiset kilometrimäärät ja usko dieselin erinomaisuuteen, jotta diesel kannattaa. Kun verottajakin koko ajan on laittanut dieselkuskit ahtaalle.
Viittaan kulutuslukemissa lehtenne 3/14 Audin A3 mallien kulutuksiin normitetulla kulutuslenkillänne. Ultra 1.6 TDI vei sillä lenkillä 4.8 ja kestotestinne A3 TFSI 1.4 pääsi lukemaan 5.3. Muistutus tähän entisestä VW Golf 2.0 TDI (vm -09) 81 kw-mallistani, ei Bluemotion malli. Testilenkkinne kulutukseksi ilmoititte 4.55. Harva näyttää sen alittaneen.
Nykyinen autoni VW Beetle 1.2 TSI bensaturbo on myös todistanut, että dieselmäisesti joustava turbokone kulkee vähällä bensalla, ruuhkataipaleilla jopa 5.5 riitti. Eikä kulutus muutenkaan paljoa 6 litraa ylitä.

Ja vielä. Ainakin tämän yksilön kohdalla voi heittää romukoppaan tiedon, että VW-Audin TSI-koneet ovat öljysyöppöjä? Muistelen, että kestotestinne VW Polo 1.2 TSI-koneella ei myöskään öljynlisäyksiä. Mikä siellä VW-koneissa on mättänyt, että öljyä pitää lisätä, ja mihin koneisiin?

Tapio Ketonen:

Uhkakuvia on kaikilla. Kun katalysaattorit tulivat, niistä kerrottiin kauhujuttuja, mutta ovatpa kuitenkin kestäneet yllättävän hyvin. Toki on niin, ettei diesel ole aina hyvä ratkaisu. Kovin vähän on kuulunut hiukkassuodattimien ongelmista, ja tuskin niitä ensiksi alkaa takseissa esiintyäkään, yleensä mittariautoille annetaan aika reippaasti kenkää. Hiukkassuodattimet voivat tuottaa ongelmia jatkuvassa hitaassa kaupunkiajossa, jos suodatinta ei päästä pätkäajossa puhdistamaan regeneroimalla, kuten pitäisi. Verottaja auttaa sillä, että aivan vähäiseen ajoon dieseliä ei Suomessa kannata ostaa.

Mitään lisäaineita ei autojen polttonesteen joukkoon kannata eikä saakaan laittaa, autot on tarkoitettu kulkemaan tankkausletkusta tulevalla tavaralla. Kun aikanaan AdBlue-lisäainetta käyttävät henkilöautot tulevat käyttöön, tilanne muuttuu. Nykyisin tätä ureaa sisältävää lisäainetta käytetään jo uusimmissa kuorma-autoissa. AdBlue tankataan omaan säiliöönsä auton käyttöohjeen mukaisesti.

Tietoa VW-moottorien öljynsyönnistä ei voida heittää romukoppaan. Erot autoyksilöiden välillä ovat suuret, jotkut kuluttavat, jotkut eivät. Meidän 1.4 TSI ACT -Golfimme kulutti ensimmäisten 10 000 km aikana sen verran, että jouduimme lisäämään öljyä puoli litraa. Sen jälkeen pääsimme lopun 30 000 km testimatkastamme ilman öljyn lisäämistä. Joissakin taas öljyn kuluminen on jatkunut ainakin lukijoiden antamien tietojen mukaan.

Merkkiorganisaatio tosin yrittää väittää, ettei niissä esiinny epänormaalin suurta öljynkulutusta. Kaikesta huolimatta rohkenen olla eri mieltä. Minun mielestäni VW-huolto-organisaation normaaliksi ilmoittama 0,5 litraa tuhatta ajokilometriä kohti ei nykyaikana ole mitään normaalia. Tuon öljynkulutuksen voisi ilmoittaa myös konkreettisemmin lukemana 15 litraa 30 000 km öljynvaihtovälillä!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.