Kysymys:

Olen hankkimassa uutta autoa. Ajan n. 13000 km vuodessa ja aikaisemmat autot olleet bensiiniautoja. Olen pitänyt autoja n. 10...13 vuotta. Ajan lyhyttä (alle 10 km taajamassa) ja keskipitkää (n.50 km) ajoa suurimmaksi osaksi sulien teiden aikaan. Auto on kyllä käytössä läpi vuoden mutta talviajoa tulee vähemmän.

Nyt pohdin kummalla polttoaineella toimiva auto tulisi kokonaiskustannuksiltaan edullisimmaksi huomioiden myös käytön käytännöllisyyden ja käyttövarmuuden. En pidä erityisemmin autojen rassaamisesta. Olen myös pohtinut kumman polttoaineen hinta nousee enemmän tämän hetken tietojen mukaan tulevaisuudessa, jossain oli tetoa että dieselin hinta voisi ruveta nousemaan sen käytön lisääntyessä bensiiniin nähden.

Miten diesel- ja bensiiniautojen jälleen myyntiarvo muotoutuu tulevaisuudessa. Myös diesel autojen lisälämmittimen turvallisuus ja käyttövarmuus on huolestuttanut asiasta tietämätöntä. Tuleeko autojen huoltokustannuksiin eroa kun autoa voidaan pitää jopa 10 vuotta.

Onko autojen verotukseen tulossa muutoksia joilla on vaikutusta valintaan.

Luin jostain että dieselmoottoreita on viimeaikoina kehitetty voimakkasti ja bensiinimoottorit eivät olisi olleet niin suuren mielenkiinnon kohteena ja jääneet ikäänkuin jälkeen moottoritekniikassa.

Kysymyksiä on paljon osa sellaisia että niistä voi antaa tämän päivän tedon valossa vain näkemyksen mutta toivon myös näitä näkemyksiä koska Teillä on laajasti asioista tetämystä ja asioiden parissa olleena näkemyksiä joita nyt tarvitsen. En tule Teitä syyttämään tulevaisuudessa näkemyksistänne koska haen nyt parempaa tietoa kuin itselläni on. Päätöksen teen sitten aikanaan itse ja vastaa siitä  myös.

 

Tapio Ketonen:

Vanha totuus on, että ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen. Silti arvelisin, että vielä noilla kilometreillä bensiinikäyttöinen auto on oikea ratkaisu.

Diesel kuluttaa vähemmän, mutta kulutuseron taloudellinen vaikutus on sittenkin aika olematon. Käyttövoimavero vähentää sitä noilla ajomäärillä tuntuvasti. Yleensä diesel on kalliimpi ostaa, joten pääomakulukin tulee suuremmaksi.

Merkittävin asia kuitenkin on uuden dieseltekniikan monimutkaisuus. Dieselissä vaaditaan jo nyt hiukkassuodatin, ja se ei vielä ole ollut toiminnaltaan aivan pomminvarma. Etenkin lyhyessä ajossa se voi tukkeutua, ja se saatetaan silloin joutua uusimaan, mikä ei ole halpaa. Myös nykyisin tarvittava pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä on tuottanut paljon ongelmia. Jatkossa tulevat päästövaatimukset vaativat entistä enemmän uutta ja kallista tekniikkaa. Bensakoneet sen sijaan pärjäävät nykytekniikalla vielä pitkään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.