Kysymys:

Eikös isopropanoli olisi kalleudestaan huolimatta parempaa alkoholia kuin etanoli bensiiniin sekoitettuna? Onko missään tehty vertailuja?

 

Tapio Ketonen:

Isopropanoli on jäänestoaineena huomattavasti etanolia parempaa, ja siihen aikaan kun sellaisia aineita tarvittiin, sitä käytettiin kaasutinspriinä. Mutta vaikka isopropanoli kuuluu alkoholeihin, sitä kuitenkin valmistetaan raakaöljystä. Koko etanolin lisäämisellä bensaan on ideana se, että näin maantiepolttoaineeseen voidaan lisätä biomassasta tuotettua ainetta. Koska kyseessä on nopeasti uudistuvasta raaka-aineesta, etanolin valmistus ei lisää fossiilisia hiilidioksidipäästöjä.

Raakaöljy on myös bioperäistä, mutta se on kerääntynyt vuosimiljoonien aikana, ja kun sitä nyt poltetaan, ilmakehän hiilidioksidipitoisuus nousee. Öljyn muuttaminen isopropanoliksi ei muuta tilannetta, sitäkin poltettaessa itse asiassa poltetaan raakaöljytuotetta. Koska isopropanolin valmistus vaatii sekin energiaa, on viisaampaa käyttää sen sijasta bensaa. Isopropanoli on hyvä liuotinaine, joten sille löytyy parempakin käyttöä.

Etanoli on saksalaisten väitteistä ja uskomuksista huolimatta erinomainen polttoaine myös bensiinimoottorissa. Sen energiatiheys on hieman huonompi kuin bensiinillä, mutta tämä ei sinänsä haittaa. Ongelmana on se, että se ei sataprosenttisena seoksena toimi varsinkaan kylmissä olosuhteissa, moottoria ei saa käyntiin. Nyt käyttöön otettu 10-prosenttinen seos toimii erinomaisesti, aivan kuten tavallinen bensiinikin. Tällaista seosta on USA:ssa käytetty jo kymmeniä vuosia.

Väitteeni on toki hieman rohkea, mutta väitän silti, että jos vain oktaaniluku riittää, E10-bensan käyttö ei aiheuta mitään ongelmia millekään nyt käytössä oleville autoille. Jos parikymmentä vuotta vanhan auton bensaletku hapertuu, se voi tehdä sen, vaikkei bensan seassa olisi lainkaan etanolia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.