Kysymys:

Autoni on bensiinimoottorilla varustettu Honda Civic vm.08 1.8 moottorilla joka tuottaa 140 hevosvoimaa. Autossa on 6 lovinen manuaalivaihteisto. Tasaisessa ajossa auto tuntuu jaksavan vetää hyvin isoillakin vaihteilla tyyliin 50 km/h 5. vaihteella ja 60 km/h 6. vaihteella. Kierroksia moottorissa noin ajettaessa on 1500 rpm. Nyt olen "isoilta pojilta" kuullut, että tuo 1500 kierrosta olisi liian vähän koneessa ajatellen voimansiirtoa jne. Minä itse taas olen sitä mieltä kun puhutaan nykymoottoreista, että ne juurikin jaksaa vetää alhaalta asti ja näin ollen ne on taloudellisia ja kierrokset pitäisi juurikin olla tyyliin 1500 tai vähän yli. Ylämäkiin tietysti on suotavaa pudottaa vaihdetta pienemmälle ettei mene "vedättämiseksi". Onko nyt käynyt niin, että ketkä väittää alhaisien kierroksien aiheuttavan nykymoottoreissa vaurioita, ovat jumittuneet jonnekin vuosikymmenien taakaa peräisin olevien juttujen pauloihin?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa toki voimansiirron kannalta olisi hyvä ajaa pienemmillä vaihteilla ja aika suurilla kierroksilla, sillä näin voimansiirtoon tulisi mahdollisimman vähän värinöitä. Käytännössä varsinkin nykyiset autot on suunniteltu niin, ettei pienillä kierroksilla ajaminen rasita voimansiirtoa liiaksi. Yleisesti käytetty kaksimassavauhtipyörä auottaa asiassa, jos kohta senkin jouset väsyvät nopeammin pikkukierroksilla ajettaessa.

Jos auto ei tunnu jyristävän, isolla vaihteella voi aivan ongelmitta ajaa, se on taloudellistakin. Vasta jos suorituskykyä tarvitaan, silloin on syytä laittaa pienempiä vaihteita päälle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.