Kysymys:

Mikä mahtanee olla "totuus" väärän polttoaineen, tapauksessani bensiinin tankkaamisesta diesel moottorilla varustettuun autoon? On varoiteltu, että aivan pienetkin määrät bensiiniä ovat tuhoisia dieselmoottorille.

Toisaalta olen kuullut tarinoita ihmisiltä jotka ovat tankaneet 10-20 litraa bensiiniä vahingossa dieselin sekaan, ehkä noin 60 litran kokonaistilavuuteen ilman mitään ongelmia. Itse laitoin noin 8 litraa bensiiniä vahingossa noin 62 litran joukkoon.

Autoni on Rover 75 CDT vuosimallia 2000. Käsittääkseni siinä on BMW:n yhteispaineruiskutuksella varustettu 2 litran dieselmoottori.Onko ongelmia odotettavissa ja millä todennäköisyydellä?

Tapio Ketonen:

Bensiini voi aiheuttaa dieseljärjestelmään vaurioita, koska ruiskutus- tai common railin korkeapainepumppu ja suuttimet voidellaan polttonesteellä. Bensiinin voitelukyky on olematon, joten korkean paineen alaisina toimivat osat eivät saa riittävää voitelua.

Vanhoissa matalapaineisissa ruiskutusjärjestelmissä runsaskaan bensiinin lisääminen ei aiheuttanut ongelmia. Esimerkiksi saksalaisissa ohjeissa 70-luvulla kehotettiin kylmissä olosuhteissa lisäämään bensiiniä dieselpolttonesteeseen jopa parikymmentä prosenttia hyytymisen estämiseksi.

Ongelmia alkoi esiintyä vasta, kun ruiskutuspaineet suoraruiskutusdieselien myötä nousivat tuhanteen bariin ja yli. Jakajamallisten ruiskutuspumppujen Akilleen kantapääksi nousi nokkalevy, joka Bosch-tyyppisissä jakajapumpuissa saa aikaan akselin suuntaisen männän pumppausliikkeen. Korkeampi paine sai tämän levyn pinnoille ja sitä seuraaville rullille suuremmat pintapaineet.

Dieselpolttonesteessä osan voitelusta hoiti rikki, jota aineessa oli luonnostaan. Kun sitä ryhdyttiin ympäristösyistä poistamaan polttonesteestä, sen voitelukyky heikkeni. Tämä johti vaurioihin nokkalevyissä. Asia saatiin kuntoon lisäaineistuksella.

Korkeammat paineet vaativat pienempiä toleransseja myös suuttimiin, ja yhteispaineruiskutukseen siirtyminen vaati myös uuden tyyppisiä pumppuja. Näiden voitelu on vaativa tehtävä. Polttonesteen voiteluominaisuuksien heikentyminen saattaa lisätä näiden osien kulumista ja pahimmillaan jopa johtaa niiden kiinnileikkautumiseen.

Jos bensan määrä ei ole kovin suuri, lyhytaikainen bensaa sisältävän seoksen käyttö tuskin johtaa välittömiin vaurioihin. Osien kulumista se saattaa lisätä, mutta senkin merkitys on parhaimmillaan vähäinen, eli korjaus saattaa tulla eteen jonkin verran tavanomaista aikaisemmin. Bensaseos kannattaa silti poistaa säiliöstä ja järjestelmästä niin nopeasti kuin mahdollista, koska aina on olemassa riski ennen kaikkea pumpun vaurioitumiseen.

Sinänsä bensa heikentää dieselmoottorin käyntiominaisuuksia, koska bensan toivottuihin ominaisuuksiin kuuluu hyvä puristuskestävyys, ja diesel taas kaipaa mahdollisimman herkästi puristuksesta syttyvää polttonestettä.

Bensaa tuhoisampaa ainetta diesellaitteille on vesi. Nykyisten pumppujen ja suuttimien toleranssit ovat niin pienet, ettei vesi mahdu pieninäkään pisaroina menemään väleistä aiheuttamatta vaurioita.

Bosch-tyyppisistä jakajamallin ruiskutuspumpuista leikkaa yleensä välipainepumppu kiinni, ja sen seurauksena pumpun akseli katkeaa. Ikivanhoissa traktorien moottoreissa käytetty CAV:n jakajapumppu ei ole aivan yhtä kranttu.

Itselleni kävi kerran siten, että leikkuupuimuri lakkasi käymästä. Syytä etsiessäni havaitsin, että säiliössä oli aivan tolkuttomasti vettä. Kun puhdistin paikkoja, jopa ruiskutusputkista tuli selvää vettä. Silti moottori käynnistyi ongelmitta saatuaan uutta vedetöntä polttoöljyä. Arvelenpa, että se tuolta ladosta lähtisi liikkeelle vieläkin, yli kymmenen vuoden seisomisen jälkeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.