Kysymys:

Tuo vikatietopankin BMW-osion kohta, joka on "Ilmoitettu: 14.04.2006 15:05:04 pk" eli tällä hetkellä viimeisin, niin siinä mainittu imusarjan läppien irtoaminen kävi sunnuntaina omalle kohdalle (2004 530D manuaali, aj. 82 tkm) ja vasta sen jälkeen eksyin tuonne foorumille:

www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=136075

josta päätellen kyseessä on harmillisen yleinen ongelma! Kuitenkaan käsittääkseni valmistaja ei myönnä tyyppiviaksi, itse vasta odottelen valmistajan kommentteja omaan tilanteeseeni. Voisiko tuota jotenkin laajemmin tuoda esille / painottaa ja miten asiassa voisi toimia vaikka yhdessä muiden kanssa, kenen kohdalle tämä osuu?

Tässä vielä jatkoa äsken lähettämääni Diesel-BMWitä koskettavaan imusarjan läppien irtoamisongelmaan. Sain juuri tiedon, että tehdas ei goodwillinä hoida asiaa. Kuitenkin tarkastellessa asiaa Euroopanlaajuisesti, jotkut ovat saaneet uuden moottorin ilmeiseksi GW-menettelyn avulla. Useilla englanninkielisillä foorumeilla (aiemmin mainitun suomalaisen BTCF-foorumin lisäksi) ihmetellään miksi BMW ei ole järjestänyt takaisinkutsukampanjaa imusarjojen korjaamiseksi.

Haluaisin lähinnä apua siihen, miten asiaa voisi lähteä joukolla ajamaan BMWtä "vastaan". Pääpointteja tässä on, että BMW on myöntänyt olevansa tietoinen ongelmasta, mutta tyyppiviaksi sitä ei myönnetä. Osa "potilaista" on saanut Goodwill-toimina ilmaisia moottoreita, osa alennuksia osista. Takaisinkutsukampanjaa ei ole järjestetty. Imusarjalla on EPÄVIRALLINEN vaihtosuositus 100 tkm välein. Tärkeimpänä: BMW on suunnitellut ko. rakenteen myöhempiin imusarjoihin toisenlaiseksi, läpättömäksi versioksi. Ongelma koskettaa siis useita moottorimalleja, käsittääkseni 00-04 valmistettuja diesel-moottoreita ja niitä on hajonnut ympäri maailmaa runsaasti.

Tapio Ketonen:

Vikatietopankkimme on valitettavan huonolla hoidolla, sitä ei ole pidetty yllä aikoihin. Niinpä on hienoa, että sieltä kuitenkin löytyy edes hieman tietoa.

Käsitykseni mukaan tuollainen ilmiö on ilman muuta luettava tyyppiviaksi täysin riippumatta siitä, myöntääkö valmistaja vian sellaiseksi vai ei. Näyttöä tuntuisi löytyvän riittävästi.

Autonsa uutena Suomesta ostaneen kannattaa ilman muuta lähteä vaatimaan vian ja siitä aiheutuneiden vaurioiden korjaamista kuluttajansuojalain virhevastuun perusteella. Moottorissa on ilmeisesti ollut lain tarkoittama virhe jo hankintahetkellä. Jos auton huolto-ohjeissa ei käsketä vaihtamaan imusarjaa 100&nbsp:000 km välein, ja auto on vielä huollettu merkkikorjaaamossa huolto-ohjelman mukaisesti, niin asian pitäisi olla täysin selvä.

Asiassa kannattaa kääntyä kotipaikkakunnan kuluttajaneuvojan puoleen, hänen velvollisuutensa on auttaa asian eteenpäin viemisessä. Huono puoli asiassa on, että korvauksen saaminen oikeusteitse voi viedä vuosia.

BMW-foorumilla monet suosittelevat koko ongelmallisten läppien poistamista. Tällöin ne aivät ainakaan mene moottorin sisään aiheuttamaan vaurioita. Virallisesti kait niin ei saisi tehdä, rakenne kun vaikuttaa tyyppihyväksyntää varten mitattaviin päästöihin. Käytännössä esimerkiksi katsastuksessa on mahdoton havaita, onko koneessa sellaiset. Katsastuksessa kun ei paikkoja pureta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.