Kysymys:

Onkohan  asiantuntijatoimittaja ajanut uudella c4 robotilla? Ainakin tuntu kovasti mollaavan sitä tuulilasin testissä, vaikka ajokkina olikin manuaalivaihteinen c4.

Tapio Ketonen:

Eiköhän hän liene sellaisellakin ajanut. Pääasia kuitenkin on, että robottivaihteisto on aina hitaampi vaihtamaan kuin kaksoiskytkinvaihteisto. Eri asia sitten, että nuo kaksoiskytkinlaatikot eivät taida olla yhtä kestäviä. Ainakin noista Volkswagenien DSG-vaihteistoista on alkanut kuulua jonkin verran valituksia. Kuulemma kalliita remontteja, kun joudutaan vaihtamaan kalliita osakokonaisuuksia. Tuhansista euroista puhutaan.

Robottivaihteisto on aina toiminnaltaan aina jossain määrin verkkainen. Siinä ei vaihteita revitä vauhdilla ja puoliväkisin päälle kuten manuaalissa. Vaihdettaessa se avaa ensiksi kytkimen kunnolla, ja siirrettyään vaihdetta jälleen kytkee sen kiinni. Kierroksetkin putoavat vaihtamisen ajaksi. Kiihtyvyyskäyrä paljastaa, että veto on poikki paljon pitempään kuin rutinoidun koeajajan ajamassa manuaalivaihteisessa.

Käytännön ajossa tällä ei ole mitään merkitystä. Normaalit kuljettajat eivät koskaan vaihda samalla tavalla kuin kiihdytyskokeessa tehdään. Useimmat kauhistuisivat päästessään tai joutuessaan kyytiin suorituskykyä mitattaessa.

Robottivaihteiston vaihtamistapahtuma on periaatteessa aina oikeaoppinen, ja on syytä olettaa, että se on myös kestävyyden kannalta oikein fiksu ratkaisu. Tottumisella on tässä asiassa suuri merkitys. Robottivaihteisto vaatii jonkin verran totuttelua, mutta siihen tottuneet pitävät sitä oikein hyvänä. Silti itsekin luotan mieluummin perinteiseen tekniikkaan. Tavallisen vaihteiston vaihteensiirto toimii pomminvarmasti, enkä ainakaan vielä ole polttanut kytkimiäkään liiaksi liiraamalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.