Kysymys:

Mulla on -93 vuosimallin Toyota Celica 2.0 gti ajettu 244 000km.
Se on ollut mulla seitsemän vuotta ja on pikkuhiljaa mennyt laiskaksi. Välillä siihen tulee joku vika päälle ja se ei kule ku 90km/h vaikka on lappu lattiassa. Vika kestää vähän aikaa ja kohtaa taas kulkee muttei kumminkaan hyvin.
Varsinkin jos on vaikka 40km/h vauhtia ja kolmonen päällä ja laittaa kaasun pohjaan niin se ei kiihdy yhtään.
Siinä on uudet tulpat ja tulpan johdot. Bensan paineet on hyvät ja suuttimien puhdistus ainetta olen jo kaks kertaa tankkiin kaatanut. Toytalla ei näy mitään vikakoodia.
Auto on aina tiputtanu vähän öljyä. 10 000 km välein olen vaihtanu öljyt ja olen aina puolessa välissä vähän lisännyt. Puristukset olivat viime kesänä zyl1: 9,5 zyl2:10 zyl3:12 zyl4:10 Toyotalta kysyin ja meinasivat että uutena puristukset olisivat 13,3. Voisko vika olla siinä? Pakokaasu ei kumminkaan ole sinertävää.
Viime keväänä kun vein auton katsastukseen talven seisonnan jälkeen 30km päähän oli yks arvo korkialla en nyt muista mikä. Ajoin korjaamolle niin siellä näytti että kaikki arvot korkialla. Ajoin pari sataa kilometriä ja autoon ei tullut sinä aikana tuota 90km/h vikaa. Sitten ajoin toiselle korjaamolle ja sieläkin näytti aluksi että kaikkiarvot korkialla ja yhtäkki muuttu ja arvot olivat niin hyvät ku autossa vaan voi olla.
Voiskohan tuolla olla mitään tekemistä tuon kulukemisen kans?

Tapio Ketonen:

Uskoisin, että vika piilee jossakin suihkutusta ohjaavan järjestelmän sisällä. Kyseessä voi olla katkos jossakin tunnistimessa tai vain huono eli hapettunut liitos. Tuo arvojen äkkinäinen muuttuminen viittaa juuri tähän. Vian ajoittaisuus tekee siitä vaikean löytää. Vaikka puristuspaineissa on pientä heittelyä, se ei käytännössä vaikuta kulkemiseen niin paljon, että asiaa juurikaan normaalissa ajossa pystyisi havaitsemaan.

Tunnistinpuolella ensimmäisiä epäilyksenalaisia ovat mielestäni ilmamäärämittari sekä jäännöshappitunnistin, joka tunnetaan paremmin nimellä lambda-anturi. Celicassa ei vielä ole obd-järjestelmää, joten järjestelmien toiminnan seuraaminen ei onnistu kovin helposti. Uudempien autojen sielunelämää voisi seurata esimerkiksi Android-kännyköihin saatavilla ohjelmistoilla ja obd-pistokkeeseen liitettävällä palikalla, joka lähettää tiedot puhelimeen Bluetooth-yhteydellä. Tällä tilannetta voisi seurata vian ilmetessä, ja obd-järjestelmän vikamuistikin auttaisi.

Tyypillistä on, että vika ei ilmene silloin, kun auto on korjaamolla. Hyvää parannuskeinoa ei ole, mutta ehkä ilmamäärämittarin puhdistaminen siihen sopivalla aineella sekä sen ja lambdan johdinliittimien puhdistus ja suojakäsittely monitoimiöljyllä voisivat olla avuksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.