Kysymys:

Tervehdys! Tässä ongelmaa kerraksi.Autossani Citroen C4 vts vm.2005 ajettu 108.000 km. Autossa syttyi STOP merkki valo ja soitin merkkikorjaamoon.Sieltä kysyttiin palaako muita merkkivaloja ja kuuluuko mitään erikoisia ääniä, vastasin ei pala ei kuulu. Matkaa huoltoon oli noin 20 km.Annettiin lupa ajaa huoltoon. Siellä autoa ei kuitenkaan laitettu testeriin vaan tarkastettiin silmämääräisesti ja sanottiin kaiken olevan kunnossa.

Muutama päivä sen jälkeen auton STOP valo syttyi ja samassa kuului kolinaa. Auton huohotinputki oli jäätynyt ja kone leikkasi kiinni. Nyt huolto ei ota mitään vastuuta virheeseen. Ei kai tämä tuhansien lasku kaadu minun maksettavaksi. Eikö testeri olisi ilmaissut syyn siihen miksi STOP valo syttyi ja näin ollen estänyt koko katastrofin.  Olisin hyvin KIITOLLINEN jos saisin tähän ongelmaan asian tuntevaa apua.

Tapio Ketonen:

Huohottimen jäätyminen on vanha ja yleinen tyyppivika Citroenin ja Peugeotin autoissa. Varsinaiseksi ongelmaksi ilmiön tekee se, että öljytikun ohjainputki toimii samalla öljynvaihtajan imuputkena. Putki siis ulottuu aivan öljypohjan pohjaan saakka.

Moottorin huohotuskaasut ovat mäntien ohi päässeitä palamiskaasuja. Suurin osa palamistuloksesta on vesihöyryä, joka tiivistyy vedeksi kylmässä huohotinputkessa ja jäätyy. Kun jäätyminen jatkuu, lopulta joudutaan tilanteeseen, jossa huohotinputki tukkeutuu. Palamiskaasuja tulee kutienkin edelleen mäntien ohi. Niinpä kampikammioon muodostuu kova ylipaine.

Paine hakee purkautumisreittiä, ja sellainen löytyy öljyn mittatikun kautta. Koska sen ohjainputki yltää aivan öljytilan pohjalle, paine työntää ensiksi edellään öljyä. Putken yläpään tulppava mittatikku nousee koholle, jolloin sen ohi pääsee syöksymään moottorista öljyä. Sitä tulee niin kauan, kunnen putken alapää on kuivilla. Tässä vaiheessa moottorissa ei ole enää tippaakaan moottoriöljyä, kaikki on puhallettu mittatikun putken kautta moottoritilaan, josta se valuu tielle.

Moottorin voitelun turvaamiseksi öljykanavassa on painetunnistin, joka kytkee varoitusvalon päälle, jos voiteluöljyn paine laskee liian pieneksi. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, tuo kytkentäpaine on hyvin matala, jotta valo ei vilkkuisi tyhjäkäynnillä.

Huohottimen jäätyminen saa moottorin sisään paineen, joka on suurempi kuin tuo merkkivalon sammumiseen vaadittava paine. Niinpä merkkivalo pysyy pimeänä, vaikka moottorissa ei ole tippaakaan öljyä. Tunnistin ei erota, tuleeko tarvittava paine öljystä vaiko palamiskaasuista.

Jos ajamista jatketaan, vaikka moottorissa ei ole voiteluöljyä, lopulta moottori leikkaa kiinni voitelun puutteen takia ja pysähtyy. Vasta sitten syttyvät kaikki merkkivalot, mutta silloin on jo myöhäistä.

Tuonkin aikakauden autoihin olisi muistaakseni pitänyt asentaa huoltokampanjana sähkölämmitys huohottimeen. Mutta jos se jostakin syystä lakkaa toimimasta, silloin huohotin pääsee jäätymään.

Stop-merkivalon syttymissyytä ei välttämättä olisi saatu selville testerillä, mutta ehkä sieltä vikamuistista olisi kuitenkin jotain löytynyt. Huohottimen jäätymistä ei saada selville millään testerillä. Ensimmäinen asia huollossa olisi ollut tarkastaa moottorin öljymäärä. Olisi myös pitänyt avata ja tarvittaessa puhdistaa huohotin. Jo sen puhdistaminen olisi vähentänyt jäätymisvaaraa.

Valitettavasti taitaa olla perin vaikeata saada korjaamoa osallistumaan millään lailla tuon katastrofin kustannuksiin. Merkkikorjaamo ei välttämättä ole järkevä paikka tuollaiseen korjaukseen, jos kustannukset joutu maksamaan itse. Jokin luotettava pikkukorjaamo voisi saada auton edullisemmin kuntoon. Eräs harkinnan arvoinen ratkaisu on etsiä purkamosta uusi käytetty moottori, mutta sopivan koneen löytäminen ei ole välttämättä aivan helppoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.