Kysymys:

Ajoin muutama viikko sitten velipojan kanssa Honda Civicin uuden Tourer bensamallin 1.8 142 hv. Kokeilimme autoa eri nopeuksilla, eri vaihteilla ja kuutosella mäkiin. Perstuntumalta hyvin pelitti, ei kellotettuja aikoja. Uusimmassa Tuulilasissa sama auto samalla moottorilla oli koeajossa, ja yksi asia nosti kulmakarvat ryppyyn: suorituskyvylle miinusmerkki.

"Kulkupuolta ei voi varauksettomasti kehua. 1.8-litrainen bensiinimoottori täyttää tehtävänsä, jos sitä kierrättää reilusti. Siitä puuttuu kuitenkin yleistyville pikkuturboille ominainen laaja-alainen terhakkuus" Näin koeajaja Timo Nurmi.

Silloin iski mieleen, että tässä lehdessä on annettu aikaisemmin aivan toisenlaisia arvioita viimeisimmän Honda Civicin 1.8 litran koneesta. Löytyi parin vuoden numeroista muutama. Tässä testi numero 6/12 1.8 moottorista:

"moottori on pirteä ja kiihtyvyys hyvä, joten ahdinta ei jää kaipaamaan. Civic liikkuu 1.8 moottorin voimin pirteästi. Moottorin kierrosluonteesta huolimatta siitä löytyy jouhevuutta myös alakierroksilla. Moottori on kokoluokkansa miellyttävimpiä vapaasti hengittäviä voimanlähteitä."

Jutun tehnyt Juuso Kallioinen toteaa, että ero kilpailijoiden ahdettuihin moottoreihin syntyy sitkeysmittauksissa. Civicinkään meno ei silti ole ponnetonta, mistä on kiittäminen fiksusti välitettyä vaihteistoa.

Vertailu Ford Focus, Kia Ceed, Civic ja Citroen C4 TL 9/12. Hondan 1.8-litrainen on vapaasti hengittävistä miellyttävin: suorituskyky hyvä ja moottorin toiminta sivistynyttä. Välityssuhteet on myös hyvin naitettu palvelemaan moottorin ominaisuuksia, arvioi Juuso Kallioinen.

Toimituspäällikkö Ketonen arvioi Civicin suorituskykyä ja menoa hyvin sujuneen 30 000 kestotestin jälkeen 5/13: Civic ei aivan kulkenut tehtaan lupaamaan tahtiin, satasen kiihtyvyydestä jäätiin sekunti. Silti suorituskyky riittää mainiosti: myös viitos- ja kuutosvaihteissa on reilusti puhtia ja sitkeyttä.

Eli miten ymmärretty? Eli ovatko autot ja testiarviot miestä ja mieltymyksiä myöten, paitsi että numerot ovat marginaalisia. Velipojan kanssa tehdyn koeajon perusteella ei tullut mieleenkään, että 142 hv:n kone olisi millään tavalla nykymenoon alimitoitettu, viittaus alkutekstiin. Ammatikseen autoja testaavat voivat ajatella toisin.

Tapio Ketonen:

Arviot autojen suorituskyvystä ja sen antamasta tuntumasta ovat tietenkin henkilökohtaisia. Itse pidin Civicin suorituskykyä riittävänä, mutta kai se sitten on niin, että näillä vuosilla ei enää ole niin kova kiire. Tietenkin myös tekniikan kehittyminen muokkaa koeajajien arvioita. Uudet turbokoneet vääntävät väkevästi ja antavat roimasti voiman tuntua reagoidessaan kaasuun terävästi. Vapaasti hengittävä ei pysty aivan samaan. 

Timo kommentoi asiaa näin:

Tervehdys, lisäänpä minäkin lusikkani soppaan, kun tuon Civic Tourer -jutun taannoin kirjoitin. Sanoin tosiaan, että kulkupuolta ei voi varuksettomasti kehua. Tuon 1,8-litraisen moottorin voimavarat riittävät varmasti useimmille. Totesin silti, että siitä kuitenkin puuttuu tuo nykyturboille ominainen laaja vaivattomuus.

Nuo ahdetut moottorithan ovat jo aika yleisiä myös bensapuolella. Vaikka ahtamisen yhteydessä iskutilavuudesta on usein tingitty, ahdin tuo kuitenkin menoon mukavaa vaivattomuutta. Vääntöä löytyy jo matalilta käyntinopeuksilta mukavasti, mikä tuntuu puhdikkuutena ja sitkeytenä. Tuossa Civicissä vauhtia joutuu mielestäni hakemaan vähän reilummalla kierrosten käytöllä.

Kone ei siis ole varmasti alimitoitettu, mutta kilpailutilanne muuttuu eli kilpailijat(kin) kehittyvät.

Ystävällisin terveisin

Timo Nurmi  

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.