Kysymys:

hmetyttää tämä CO2 arvojen arvonta auto- ja käyttöverotukseen. Itselläni on Yeti 1,4 TSI ja DSG:llä. CO2 arvoksi on määrätty 159 g/km.
Vastaavasti samalla moottoreilla olevissa muissa Skodissa ja Folkkareissa päästöt jäävät reilusti alle 140 g/km. Yetin arvon kyllä vielä ymmärtäisi jos Suomessa voisi ajaa moottoribaananopeudella, jolloin ilmanvastuksen merkitys kasvaa.

Toinen asia ihmetyttää lasketaanko nykyisin suositun moottorilämmittimen (esim. Webasto) päästöt mukaan verotusarvoon. Muutoskatsastuksen paikka?

Tapio Ketonen:

Hiilidioksidipäästö eli siis kulutus mitataan samassa laboratoriomittauksessa kuin muutkin päästöt. Ajosyklinä käytetään normin ja direktiivin määrittämää teoreettista ajolenkkiä. Mittaus alkaa kaupunkiajojaksolla, ja sen jälkeen ajetaan maantieosuus. Dynamometriin laitetaan vastusarvoiksi automallille kuuluvat arvot, joissa on huomioitu auton massa ja ilmanvastus. Yeti on tavallisia malleja kookkaampi, eli sen ilmanvastus on suurempi.

 

 

Näin mitatut kulutus- ja päästöarvot ovat virallinen totuus, jolla ei tarvitse olla mitään tekemistä käytännön kanssa. Eikä niillä yleensä olekaan, kulutus nousee useimmiten aika paljon virallista kulutuslukemaa korkeammaksi. Valmistajat osaavat virittää autot niin, että virallinen mittaussykli pystytään selvittämään mahdollisimman pienellä kulutuksella. Kulutus ja CO2-päästö taas ovat aivan sama asia, litra bensaa tuottaa palaessaan 2350 grammaa hiilidioksidia.

Moottorinlämmitintä ei lasketa mukaan päästömittauksen tuloksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.