Kysymys:

Tullin uusissa vero-ohjeissa sanotaan seuraavaa: "Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti."

Onko Ketosella näppituntumaa siitä, minkä ikäisissä tuontiautoissa nämä C02-tiedot ovat? Päästöjen määrittämistapaa selittävä direktiivi tuli voimaan jo 90-luvulla, ja esimerkiksi Audi julkaisee internet-sivuillaan päästötietoja joistakin malleistaan jo 90-luvulta. Kuitenkin tullin etusivulla olevassa asiakastiedotteessa sanotaan, että käytännössä vuoden 2001 alussa ensirekisteröidyissä autoissa päästöt on määritetty EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä.

Tapio Ketonen:

Ainakin vuoden 1999 autotietokannoissa nuo CO2-arvot näkyvät olevan. En nyt ennättänyt kaivella jostakin esiin vanhempia tiedostoja. Arvelisin, että tieto saattaa löytyä joistakin 1998-mallisistakin autoista.

Rajatapauksissa kannattanee etukäteen tutkia, kumpi tuottaisi edullisemman tuloksen, massaan perustuva vai hiilidioksidipäästöön perustuva verotus. Jos CO2 tulee edullisemmaksi, silloin pitää toimittaa Tulliin kopio CoC-todistuksesta, jossa tuo tieto esiintyy.

Tuo 2001 pitää sikäli paikkansa, että niille CO2-tieto löytyy varmasti. Uusien direktiivien mukaiset hyväksynnät tulevat ensiksi voimaan vapaaehtoisina, siirtymäkausi kestää usein vuosikausia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.