Kysymys:

Tuulilasin netissä oli juttua, että Continental-rengasvalmistaja on tehnyt innovaation, jolla rengasmelua auton sisällä saadaan alennettua jopa 9 desibeliä. Onko tuo edes teoriassa mahdollista? Jos on, niin Conti on iskenyt varsinaiseen kultasuoneen ainakin täällä pohjolan kiviteillä. Ihmetyttää vaan tuo koko innovaatio, kun koko meluongelmahan on vain täällä Pohjolassa, jossa tiet pilataan nastoilla.

Itsekin kuskaan mukanani puolitoista tonnia ranskanrautaa, että korvat kestäisivät autolla ajoa. Jos tuo väite on totta, niin aika moni meistä varmaankin olisi valmis ajamaan pienemmällä autolla jos se vaan olisi vaimea ääniltään. Sillähän olisi jopa merkitystä energian kulutuksen ja tilan säästön kannalta. Jos melua saataisiin alennettua vaikka edes pari kolme desibeliä, niin menisin heti rengaskaupoille. Nehän olisivat silloin jo kitkarenkaan tasoa!

Pelkäänpä vaan, että tuokin keksintö taitaa kuulua samaan sarjaan kuin Saabin lämpöakku ja Fordin polttokennoauto heti vuoden 2010 jälkeen.

Tapio Ketonen:

Kysymys on siis sisämelusta. Sen syntyminen on aika monimutkainen ilmiö. Melu ei yleensä tule suoraan renkaista sisään, vaan tien pinnan ja renkaan väliset värähtelyt kulkeutuvat rakenteita pitkin koriin. Jossakin kohdassa ne saavat aikaan resonanssin, joka sitten kuuluu häiritsevänä meluna.

ContiSilent on renkaan sisälle asennettu pehmikeainekerros, jolla ilmeisesti vähennetään näitä värähtelyjä, ja varmaankin melun väheneminen voi olla suurikin. Yhdeksän desibeliä on kyllä todella suuri vähennys melutaossa, tekisi mieli pitää sitä utopiana, mutta eipä nyt sanota asiasta mitään ennen tarkempaa tutustumista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.