Kysymys:

Tätä on aika vaikea selittää mutta yritän. Autossa on akun päällä kiinnitinaisa, jolla akun saa pysymään paikallaan. Olenkohan kiertänyt aisan liian tiukkaan kiinni, koska aisan päässä on valkoista töhnää aika paljon niillä kohdilla, jotka koskettavat akkua. Onko akku rikkoutunut?

Tapio Ketonen:

Akku ei ole rikkoutunut, mutta se lienee jo aika iäkäs. Akku alkaa vanhetessaan hikoilla ympäristöönsä happoa. Kiinnitysraudan pintakäsittely on Toyotassa ohuenlainen maalikerros, ja se ei kestä pitkään jatkunutta happohyökkäystä. Kun akussa käytettävä rikkihappo pääsee tekemisiin teräksen kanssa, se muodostaa rautasulfaattia.

Se on kyllä yleensä väriltään vihreää. Valkoinen väri viittaisi lyijysulfaattiin, jota sitäkin akussa syntyy akkulevyihin akkua purettaessa. Voi olla, että sitä kulkeutuu hapon mukana sen verran ulos, että rautasulfaatin pintaan tulee tuo valkoinen väri.

Sitä töhnää tuppaa ilmaantumaan muuallekin kuin vain kiinnitysrautaan. Otapa akku irti (onhan mahdollinen radion koodi ja sen syöttötapa tallessa?) ja puhdista paikat. Alkupuhdistus onnistuu vedellä, ja sillä saadaan myös happojäämät vähiin. Sitten rauta kannattaa hioa vaurioituneelta alueelta puhtaaksi maalista ja hapettumista ja maalata kunnolla. Alle mieluusti sinkkipitoista pohjamaalia ja sen kuivuttua päälle peittävää eli kiiltäväpintaista maalia.

Tuon käsittelyn joutunee kyllä tekemään jonkin ajan päästä uudestaan, sillä alkuperäisen pulverimaalauksen tasoiseksi uutta pintaa on kotikonstein liki mahdoton saada, mutta eipä se ole suuri hommakaan. Ja kun uusit akun, puhdista rauta ja akkukengät kunnolla ja suihkuta niiden suojaksi joko suojalakkaa tai vaikkapa vain vaseliiniaerosolia. Pysyvät siisteinä paljon pitempään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.