Kysymys:

Hei.Olen aikeissa hankkia toyota corolla verson 2,2 d4d 2006-2007.Omaan hintahaarukkaan sopivilla on vaan ajettu minun mielestä aika paljon(250 000-300 000km) moni vaan sanoo että dieselissä tuollaiset kilometrit ei paljon vaikuta.eli miten on kannattaako tuollaista paljon ajettua ostaa?

 

Tapio Ketonen:

Käyttövoimasta riippumatta kilometrit kuluttavat aina. Laakerit, jarrulevyt ja -palat, tuulilasi - kaikki paikat kärsivät käytöstä. Moottorille tuollainen 250 - 300 000 kilometriä ei ole nykyisin juuri mitään, on kyseessä sitten diesel tai bensiini, kunhan autoa on huollettu oikein.

Valmistajien ohjeet autojen huoltamisesta ovat huonoja ja perustuvat oletukseen, että auto pannaan paaliin viimeistään joskus 200 000 kilometrin ja 7-8 vuoden jälkeen. Esimerkiksi voimansiirron öljystä ilmoitetaan, että se kestää koko käyttöiän, eikä sitä tarvitse vaihtaa. Kyllähän se kestääkin, mutta käyttöikä jää helposti toivottua lyhyemmäksi. Joku puolitoista litraa vaihteistoöljyä ei vie ketään konkurssiin, joten sen vaihtaminen voisi kuulua vaikka vuosihuoltoon. Ruosteenestoa väitetään tarpeettomaksi, mutta totuus on, että se jatkaa auton taloudellista käyttöikää monella vuodella.

Paljon ajetun auton ostamisen kannattavuus tai kannattamattomuus riippuu erityisen paljon siitä, miten autoa on aiemmin hoidettu. Ulkoasun lisäksi myös hyvin hoidettu ja asiallisesti täytetty huoltohistoria auttavat arvioimaan sitä hankkimisen kannattavuutta. Silti noinkin paljon ajettu auto kannattaa ennen kaupantekoa viedä asiantuntijan tarkastettavaksi, Esimerkiksi A-Katsastuksen Autotohtori-palvelu on hyvä apuväline käytetyn auton ostajalle. Tarkastuksen hinta kannattaa maksaa, sillä se antaa varmuuden auton laadusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.