Kysymys:

Omistan vuode 98 mallisen e11 korimallin corollan, jossa on 16 venttiilinen 1,3 litrainen kone. Moottori nostaa välilllä kierrokset 2000 tasalle ja saattaa myös pomppia tyhjäkäynnin ja 2000 kierroksen välillä, tätä esiintyy myös ajon aikana, silloinkin, kun on veto päällä ja vika on todella kiusallinen, etenkin, kun teen moottorijarrutusta ja yllättäen kone lähteekin vetämään, eikä moottorijarrutus onnistukaan. Missä siis vika ja miten se on korjattavissa ja tuleeko kalliiksi?

Tapio Ketonen:

Yksi syy voisi olla ilmavuoto imusarjassa, sen takia lambdasäätö ryhtyy syöttämään enemmän bensaa koneeseen. Toinen voisi olla aiemmassa Corolla-vastauksessa mainitsemani tyhjäkäyntimoottori, jonka temppuilu saa saman ilmiön aikaan.

Hankalaahan tuo on. Ilmiö pitäisi saada esiintymään jonkun asiantuntijan läsnäollessa, hän voisi silloin selvittää syyn ja kertoa, miten ja mihin hintaan se saataisiin korjatuksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.