Kysymys:

Delta-Auto on luopunut 5 vuoden takuusta "vieraiden" merkkien osalta. Pitkän takuun saa enää vain Delta-Auton maahantuomiin merkkeihin.

Onko toimituksella tietoa, mistä perääntyminen johtuu? Onko Delta joutunut perääntymään muiden painostuksesta vai todettiinko takuu huonoksi bisnekseksi?

Tapio Ketonen:

Delta-Auto on 1.2.2008 alkaen luopunut muiden kuin Delta Motor Groupin ja sen tytäryhtiöiden maahantuomien autojen osalta tehtaan takuun ylittävistä lisätakuista. Asiasta ei ole tiedotettu tarkemmin, mutta puhelimitse saimme selitykseksi takuun hoitamiseen liittyneet käytännön hankaluudet.

Lisätakuu oli Delta-Auton myöntämä, joten nämä takuukorjaukset oli hoidettava takuunantajan eli Delta-Auton oman verkoston piirissä. Joidenkin merkkien huoltopisteitä Deltan verkostossa on hyvin vähän, joten takuiden hoitaminen kävi hankalaksi myös asiakkaille.

Delta-Autosta ei tätä kerrottu, mutta ilmeisesti vieraiden merkkien takuukustannusten ennakoiminen on ollut hankalaa. Saattaa myös olla, että ko. merkkien maahantuojat ja valmistajat eivät tulleet näissä lisätakuutapauksissa juurikaan vastaan, joten kulut jäivät pelkästään Delta-Auton kannettaviksi.

Tuskinpa yhtiön pitemmän ajan strategiaan sittenkään kuuluu vieraiden merkkien myynnin edistäminen. Kian ja Fiatin kauppa käy kohtalaisen mukavasti, joten myös huoltokorjaamoilla lienee töitä vähintään sopivasti.

Delta Motor Group on Suomen vahvin autonmyyntiorganisaatio, joten muiden liikeiden tai maahantuojien painostus tuskin asiaan olisi voinut vaikuttaa. Luopumispäätös on varmasti tehty Delta Motor Groupissa itsenäisesti, aivan kuten pitkien takuiden käyttöönottokin.

Myönnetyt lisätakuut ovat tietenkin edelleen voimassa. Kuluttajaviraston mukaan takuun voimassaolon edellytyksenä ei saa olla määräaikaishuoltojen teettäminen jossakin tietyssä huoltoliikkeessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.