Kysymys:

Nyt näyttää olevan lisääntyneen valtavasti sellaiset custompyörät joihin on asennettu ns."suorat putket", eli siis pakoputket, ilman äänenvaimentimia, tai sitten purettu vaimentimien sisuskalut alkuperäisistä putkista. Näistä härpäkkeistä lähtee melkoinen meteli, mikä vaurioittaa jo varmasti sivullistenkin kuuloa. Eräs tuttavani väitti, että tiettyä ikää vanhemmissa pyörissä ei ole desibelirajoituksia. Se nyt varmasti on legendaa, mutta millaiset melurajat moottoripyörissä on ja kotrolloidaanko niitä mitenkään? 

Tapio Ketonen:

Lähtökohta on, että moottoriajoneuvo hyväksytään käytettäväksi liikenteessä, jos se täyttää ensimmäisenä käyttöönottopäivänä voimassa olleet määräykset. Ennen 1.12.1957 käyttöön otetuissa riittää "tehokas äänenvaimennus", mitä se sitten ikinä tarkoittaakin, ei kuitenkaan suoraa tai sisuskaluista tyhjennettyä putkea.

Nykyisin voimassa ovat seuraavat desibelimääräiset raja-arvot:

Staattinen testi

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Ohiajotesti

Ohiajotesti on samanlainen kuin autoillekin tehtävä. Autoille meluraja on 74 dB (A). Moottoripyörille jälkikäteen eli esim. katsastusasemalla tehtäessä raja-arvo ohiajotestille on pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Modified Motorcycle Association of Finlandin eli MMAF:n keskustelupalstalta löytyy asiasta ja lainsäädännöstä hyvää tietoa:

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1185.0

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.