Kysymys:

Volvo V50 2.0D Powershift 2008 mallissa (ajettu hieman yli 100 tkm) hiukkassuodatin täyttyy 5000 tkm välein aiheuttaen moottoriöljyn määrän kasvamisen ja laimenemisen polttoaineesta, joka on päätynyt moottoriöljyn sekaan useiden epäonnistuneiden regenerointiyritysten eli hiukkasuodattimen noenpolttoyritysten jälkeen.

Auton ohjekirjassa lukee, että hiukkassuodatin puhdistetaan määrävälein edellämainitulla polttoprosessilla ja autolla pitää silloin ajaa riittävän pitkään maantieajoa. Minulla auto on ollut pääasiassa kaupunkikäytössä, jossa päivittäinen työmatka on yhteen suuntaan 12 km. Hiukkassuodattimen manuaalinen regenerointi sekä öljyn ja öljynsuodattimen vaihto on nyt tehty  kaksi kertaa viimeisen viiden kuukauden aikana. Kukin operaatio on maksanut noin 300 euroa merkkiliikkeessä tehtynä. Aika kalliiksi tulee dieselautoilu.

Onkohan tämä sama tilanne myös muissa merkeissä ja näin ollen modernit dieselit tarkoitettu vain maantieajoon? Onkohan tässä edessä auton vaihto tai viikoittaisen tunnin mittaisen regenerointi maantieajolenkin laittaminen kalenteriin (mikä sekään ei tunnu ajankäytöllisesti ja diesel-autoilijan kustannustehokkusodotusten mukaisilta)?

Tapio Ketonen:

Tällaisista tapauksista on kuulunut tarinoita Saksasta, jossa Suomea useammin monet ajavat autoillaan pelkkää kaupunkiajoa. Suomessa tämä on harvinaisempaa, koska meillä eivät vähän ajavat yleensä tähän saakka ole ostaneet dieselautoja. Nyt vähäpäästöisten dieselien pieni kulutus ja matalat hiilidioksidipäästöt ovat tehneet dieselit entistä houkuttelevammiksi.

Hiukkassuodattimien ongelma todellakin on tuo regenerointi eli nokien polttaminen. Se tapahtuu automaattisesti siten, että moottoriin syötetään ylimääräistä polttonestettä, jonka pitäisi palaa hiukkassuodattimessa ja polttaa siihen tarttunut noki pois. Tämä kuitenkin onnistuu vain silloin, kun moottorista otetaan riittävästi tehoa ja pakokaasut ovat riittävän kuumia.

Taitaa kuitenkin olla edullisin tapa tehdä se noenpolttokeikka silloin tällöin, vaikka varsinkin talvinopeusrajoitusten aikaan ajaminen kahdeksaakymppiä tasaisella tiellä ei kovin paljon moottoria ja pakokaasuja kuumennakaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.