Kysymys:

Kuinka diesel-polttoaineen pakkaskestoon vaikuttaa kesä- ja talvilaadun sekoittaminen? Vaikuttaako kesälaatu enemmän kuinvain aineiden sekoitussuhteesta voisi päätellä.

Tapio Ketonen:

Kesälaadun ja talvilaadun seoksen pakkasraja ei määräydy aivan suoraviivaisesti sekoitettavien laatujen suhteen mukaan. Ongelman ydin ovat parafiinikiteet, jotka tukkivat suodattimen. Niinpä kesälaadun vaikutus on sen osuutta jonkin verran suurempi. Talvilaatujen seosten kohdalla tilanne on toinen, siellä mennään suoraviivaisesti seossuhteiden mukaan.

Neste Oilin dieselpolttoaineopas antaa paljon hyvää tietoa dieselpolttonesteistä. Se avautuu oheisesta linkistä. Oppaan sivulla 32 on esitetty käyrä kesä- ja talvilaatujen seoksen ominaisuuksista eri sekoitussuhteilla.

Riippuu paljon polttonestejärjestelmästä, missä vaiheessa pakkaskelillä alkaa tulla ongelmia. Uusissa järjestelmissä polttoneste kiertää hyvin voimakkaasti ruiskutusjärjestelmän ja säiliön välillä, ja kaikki virtaa suodattimen kautta. Jos parafiini alkaa kiteytyä, tällaisissa järjestelmissä sitä kertyy nopeasti suodattimeen, ja tukkeutuminen tapahtuu nopeasti.

Käytännön ongelma on yleensä se, että säiliössä on paljon kesälaatua, vaikka keli on mennyt reilusti pakkaselle. Tilannetta voidaan kätevimmin helpottaa lisäämällä säiliöön valopetrolia. Sitä voidaan em. Nesteen oppaan mukaan lisätä enintään 60 %, jolloin suodatettavuuslämpötila laskee noin 12 astetta.

Pakkaskelin ongelmia helpottaa polttonestesuodattimen vaihto ennen pakkasten tuloa. Suodattimeen kerääntyy vettä, ja se nopeuttaa suodattimen tukkeutumista. Vedestä pääsee eroon vain suodatinta vaihtamalla. Missään tapauksessa vettä ei saa liuottaa liikkeelle lisäämällä dieseliin alkoholiseoksia. Alkoholi saa veden menemään suodattimesta läpi, jolloin se voi aiheuttaa vaurioita ruiskutuspumpulle tai suuttimille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.