Kysymys:

Yleisesti ärsyttää tämä pakettiautojen rokottaminen.

Automme oli juuri katsastuksessa Ford Ranger vm. 2001, ajettu 130t...katsastusasemalla oli pakokaasumittaus, miksiköhän, auton verothan menee näissä vanhoissa autoissa painoluokan mukaan. Mielestäni pakokaasumittaus on turha yritys rikkoa ehjä auto huudattamalla konetta kylmässä aivan hulluna ja ylimääräinen kustannus kaiken kukkuraksi.

Pakokaasumittauksen tulos oli 1,1... mitähän tämäkin tarkoittaa ja miten luku on vertailukelpoinen, jos haluaisin selvittää kuinka paljon oikeasti minua verotetaan oletuksella että vanha auto saastuttaa enemmän kuin uudet... tälläinen käytön mukainen verotus olisi mielestäni oikein, ei se että pakotetaan köydät ihmiset maksamaan veroja siitä että ei ole varaa pitää uusia autoja.

-juu mutta tuo mittaustulos, mitä se itseasiassa tarkoittaa?

Tapio Ketonen:

Dieselautojen käytännön päästöongelmista vanhin ja tunnetuin on savutus. Mustaa nokista savua työntävät dieselit olivat muutama vuosikymmen sitten yleinen näky. Nykyisin tästä on miltei täysin päästy eroon ainakin maantieliikenteessä kulkevien autojen osalta.

Katsastuksen savutusmittauksella ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa. Katsastuksen mittaukset ovat karkeita pikatarkistuksia. ne ovat nopeita ja yksinkertaisia, koska tulos pitää saada pian. Varsinaiset viralliset päästömittaukset, joiden perusteella myönnetään tyyppihyväksynnät ja määritetään mm. verotukseen vaikuttavat CO2-päästöt, ovat suuritöisiä ja kalliita. Niihin vaaditaan erikoislaitteistot, jollaisia esimerkiksi Suomessa on vain tutkimuslaitoksissa, mm. VTT:llä ja Nesteen tutkimuskeskuksessa.

Savutusmittauksessa vain todetaan, täyttääkö auto tältä osin säädetyt raja-arvot. Aivan sama tilanne on mm. jarrujen osalta. Jos jarruilla ei saavuteta riittävää hidastuvuutta, auto passitetaan korjaukseen. Jos jarrut ovat täysin tehottomat, auto menee ajokieltoon. Päästöjen eli käytännössä dieselin savutuksen ja bensakoneen häkäpitoisuuden osalta tilanne on sama, Jos savua tai häkää tilee liikaa, auto määrätään heti ajokieltoon. Jos raja-arvon ylitys on kohtuullinen, tulee vain hylkäys katsastuksessa.

Savutusmittaus tapahtuu niin, että mittalaite mittaa, miten sankkaa savua pakoputkesta tulee. Mittalaitteessa mitataan, miten paljon savu estää valon läpipääsyä. Tätä ilmaiseva absorbtiokerroin eli k-arvo on se lukema, joka tulostuu mittalaitteen tulostuspaperiin. Normaali k-arvon raja-arvo on 2,5 ahtamattomalle ja 3,0 ahdetulle dieselille. Joillekin automalleille on tästä poikkeuksia.

Helpoin ja ainoa käytännössä mahdollinen keino moottorin saattamiseen täyteen kuormitukseen mittaustilanteessa on kaasun polkaiseminen pohjaan. Ehjä diesel ei rikkoudu siitä, että kaasu painetaan pohjaan, sillä moottorissa pitää olla toimiva käyntinopeuden rajoitin. Sen toimintakierrosluku tulostuu mittauspaperiin.

Vaurioriski dieselin savutusmittauksessa toki on. Jos rajotin ei jostain syystä toimi, tai jos jakopään hammashihna on huonokuntoinen ja löysällä, silloin hammashihna voi hypätä väärälle hampaalle. Käytännössä kait vain yksi moottorityyppi ei laajemmin ole kestänyt  tätä mittausta. Se on Opelin 1,6-litrainen diesel 80-luvulta. Sillä varustetut autot alkavat jo olla perin harvinaisia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.