Kysymys:

Tekisi mieli hankkia uusi auto. Dsl on siinä ja siinä, valitsisin mieluimmin sen koska CO2 päästöt ovat alhaiset!? Eräskin "alan" lehti kirjoittaa: DSL auton tulevaisuus näyttää ruusuiselta... Viittaavat pieniin päästöihin.

Mutta kuinka ollakaan. Esim Ruotsissa käyttövero perustuu CO2 päästöihin ja perusarvoon 350 SEK lisätään 15 SEK/g/km bensa-autoilla. Mutta DSL autoilla arvo kerrotaankin 3,5:llä! Samantyylinen verotus on mmm Luxemburgissa, jossa päästöarvo dsleissä kerrotaan 0,9:llä ja muissa 0,6:lla! Muitakin esimerkkejä on.

Jotenkin minusta tuntuu, että dsl-autoja sittenkin sorsitaan ja rangaistaan pienestä kulutuksesta, tai sitten minulta jää jotain huomaamatta. Perinteisesti Suomessa epäkohdat vain kertaantuvat! Uskaltaakohan dsl-autoa ostaa, vai pitäisikö odottaa?

Tapio Ketonen:

Lähtökohta tietenkin on, että autoa ei kannata ostaa - no, ehkä sentään taksiautoilijalle se kannattaa. Muille se merkitsee vain runsasta rahanmenoa.

Mutta jos tästä huolimatta päätyy ostamaan auton, niin arvelisin, että tilanne tulee jatkossakin olemaan sellainen, että mitä vähemmän ajaa, sitä todennäköisemmin kannattaa ostaa bensiinikäyttöinen auto.

Dieselin hyötysuhde on parempi, joten vaikka sen polttoaine tuottaakin litraa kohti enemmän hiilidioksidia, kokonaispäästöt jäävät pienemmiksi. Tavallisen ihmisen ei kuitenkaan kannata huolehtia tuosta muutaman gramman erosta, ei sillä maailma pelastu. Tärkeämpää on harkita, voisiko ajamista vähentää edes hieman, tai voisiko säästeliäämmällä ajotavalla vähentää kulutusta.

Dieselautojen vuotuinen verotus on hyvin monessa maassa ankarampaa kuin bensiinikäyttöisten. Syynä on se, että ammattiliikenne käyttää dieseliä, ja sen verorasitusta halutaan pitää kevyempänä. Lisäksi dieselautot ovat hankintahinnaltaan kalliimpia. Nämä tekijät yhdessä johtavat siihen, että vähän ajavalle dieselin hankkiminen ei kannata. Taannoin jokunen vuosi sitten laskimme Ekoauton valinnan yhteydessä, että keskiluokan autoissa diesel kääntyi edullisemmaksi vasta hurjimmillaan 700 000 kilometrin ajon jälkeen.

En usko, että mahdollisessa tulevassa päästöpohjaisessa verotuksessa dieselin päästögrammat meilläkään hinnoiteltaisiin samanhintaisiksi kuin bensiiniautoilla. Tämä muuttaisi markkinatilanteen perinpohjaisesti. Nesteelle tulisi uusi ongelma: Mitä tehtäisiin bensiinillä, jos kaikki ryhtyisivät ajamaan vain dieseleillä.

Enkä usko siihenkään, että dieselpolttonesteen verotusta kiristettäisiin samalle tasolle vaikkapa hiilidioksidikilogrammaa kohti kuin se nyt on bensiinillä. Tavaraliikenne tarvitsisi silloin veronpalautusjärjestelmän, ja sellainen toisi aika lailla tyhmää byrokratiaa ja papereiden pyöritystä. Tosin sitähän EU rakastaa yli kaiken.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.