Kysymys:

"Dieselmies sattumalta"  kyseli oikeastaan jo saman asian mikä minuakin askarruttaa, ja vastauskin oli sen suuntainen kuin pelkäsinkin.  Kuitenkin kyselisin vielä tarkennusta asiaan, eli onko mitään mahdollisuutta, että kun meilläkin työmatka on 12 km ja siitä 10 km maantietä 80-rajoituksella, tuo hiukkassuodatin ehtisi puhdistua ajon aikana.

Asia kiinnostaa siksi, että olen autoa vaihtamassa, ja koeajamani dieselauto yllätti täysin ajamisen helppoudella ja vaivattomalla kulullaan.  Pahoin pelkään, että ko. auto saatavana olevalla bensiinimoottorilla olisi kohtuullinen "nuhapumppu", joten mieli tekisi siirtyä dieseliin.  Tuo FAP vaan uhkaa romuttaa aikeet.  Työmatka-ajojen lisäksi ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa tulee pidempi matka, n.40-100 km/sivu, mutta noin harva tahti tuskin riittää??

Tapio Ketonen:

Todennäköisesti tuo matka jo saattaisi riittää. Periaatteessa hiukkassuodattimelle pitäisi olla varoitusvalo, joka syttyy, jos automaattinen regenerointi eli puhdistamispoltto ei ole onnistunut. Etsiskely netissä toi näkyviin Ison-Britannian Skoda-organisaation pätevän ohjeen asiasta. Se neuvoo, että kun hiukkassuodattimen merkkivalo syttyy, autolla pitäisi ajaa 10–15 minuuttia vähintään 65 km/h nopeudella kierrosten ollessa vähintään 2000–2500 r/min.

Samainen ohje varoittaa, että hiukkassuodattimen varoitusvalon syttyminen todellakin tarkoittaa, että tuo regenerointiajo pitää tehdä ensi tilassa. Jos hiukkassuodamien valon lisäksi syttyy moottorihäiriöstä kertova oranssi moottorisymboli, silloin hiukkassuodati on jo tukkeutunut liiaksi,ja se pitää uusia.

Englanninkielinen esite löytyy osoitteesta http://www.skoda.co.uk/SiteCollectionDocuments/Brochures/15364_DPF_Leaflet_v2.pdf

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.