Kysymys:

Autona on Citroen Berlingo 1,9 D, vm. 2003, teho 51 kw. Onko kulutusta vahentävää merkitystä, jos moottorin sammuttaa liikennevaloissa tai muissa lyhyissä pysähdyksissä, vai syökö uudelleenkäynnistys saadun hyodyn? Onhan monessa uudessa autossa stop and go-toiminto, eli tätä jäljitellen syntyi kysymys.

Tapio Ketonen:

Kyllähän se toki säästää hieman, mutta suomalaisessa liikenteessä säästö jää äärimmäisen vähäiseksi. Meillä liikennevalot vaihtuvat nopeasti, harvoin valoissa seistään edes puolta minuuttia.

Keski-Euroopassa tilanne on  toinen. Liikennevalot palavat vilkasliikenteisten väylien risteyksessä pitkään sekä vihreinä että punaisina, joskus jopa pari minuuttia kerrallaan. Tällä keinolla saadaan risteyksestä enemmän autoja läpi, kun liikennevirran nopeus saadaan riittävän suureksi. Esimerkiksi Saksassa on joissakin risteyksissä olluit jo viime vuosituhannen puolella kehotus sammuttaa moottori, kun punaiset ovat päällä. Muistan erään paikan, jossa tuli erillinen käynnistyslupa vähän ennen valojen vaihtumista.

Katsopa joskus liikennevaloissa sekuntikellolla, rannekellon sekuntiviisarikin riittää, miten kaunan niissä valoissa loppujen lopuksi seistään. Eipä taida sammuttelu maksaa vaivaa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.