Kysymys:

Miksi bensa-/dieselautojen käytön kannattavuusvertailuissa pitäydytään vain normikulutuksiin perustuvaan hintalaskemaan? Nyky dieselien käyttömukavuushan on täysin ylivertainen vastaavan litratilavuuden omaaviin bensa-autoihin verrattuna.

Päästäksesi samaan käytännön suorituskykyyn liikenteessä bensa-autoa joutuu ajamaan pari vaihdetta pienemmällä pykälällä ja huudattamaan konetta kuin formulaa. Ajaisin dieselillä mukavuussyistä vaikka diesel maksaisi saman kuin bensakin. Sillä on kiva liukua 1500 - 2000 kierrosta kellossa ja vahvaan kiihdytykseen tarvitaan vai pieni liike varpaalla.

Myös käytännön kulutusero on dieselille edullisempi kuin mitä viralliset arvot antavat ymmärtää etenkin katkoajossa ja kylmällä säällä. Nimim. Jo 9. diesel

Tapio Ketonen:

Eipä ole olemassa muutakaan tasapuolista tapaa vertaamiseen kuin viralliset kulutuslukemat. On tietenkin selvää, että jos bensa-autolla ei ajeta normaalisti vaan "huudatetaan konetta kuin formulaa", niin bensaa palaa paljon tavanomaista enemmän.

Dieselin parhaita puolia on nimenomaan vahva vääntö alemmilla kierroksilla. Tehoa on käytettävissä tällä alueella paljon, suhteessa runsaasti enemmän kuin bensiinimoottorissa. Koneessa on sitä monien kaipaamaa voiman tuntua, jota bensakoneella saadaan vasta korkeiden kierrosten myötä.

Huonoihin puoliin taas kuuluu käyntinopeusalueen kapeus. Normaalisti dieselissä on käytettävissä alue 1500-400 r/min. Bensiiniautossa käyttökelpoinen alue on 1500-6000 r/min. Tuo ei ole ongelma, mutta vaatii etenkin aluksi totuttelua.

Diesel on etenkin osakuormalla bensiinimoottoria taloudellisempi, ja kylmänä bensakone tarvitsee rikkaampaa seosta, koska osa polttonesteestä tiivistyy kylmille pinnoille ja palaa pois vasta työtahdin lopussa antamatta kunnolla tehoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.