Kysymys:

Harkinnassa on vaihtaa bensa-auto dieselautoon (vm. 2005-2008, 105hv-140hv automaatti). En ole koskaan omistanut dieselautoa ja aiheeseen nyt hiukan perehtyneenä on alkanut mietityttää dieselkoneiden ongelmat, koska vastaavia ei ole tullut bensa vehkeiden kanssa eteen. Mikä seuraavista voisi olla varmin valinta: Tdi, Hdi vai cdti?

Ja sitten se DPF-suodatin. Minkähän ikäisissä sitä todennäköisesti ei ole? Ajan pääsääntöisesti ympärivuotisesti maantieajoa, joten mietin tuon hiukkassuodattimen toimintavarmuutta omalla kohdalla. Golf, Octavia, C5, 308sw kiinnostaisi. DSG-vaihteistosta olen lukenut myös, että sen toiminnassa olisi jotain ongelmaa. Olisiko antaa hyviä vinkkejä?

Tapio Ketonen:

Sillä, millaisella kirjainyhdistelmällä dieselmoottorista kerrotaan, ei ole vaikutusta, nehän kertovat vain automerkistä. Käytetty auto kannattaa ennen kauppaa testauttaa Autotohtorilla, silloin tehdään mm. savutusmittaus. Se antaa vanhan auton moottorin kunnosta hieman osviittaa, ja muutenkin auto on hyvä tarkastuttaa asiantuntijalla.

Hiukkassuodattimia tuli autoihin jo aiemminkin, mutta Euro 4 -päästötason voimaan astuminen vuden 2006 alusta sai he yleistymään toden teolla. Niissä on Suomessa ollut yllättävän vähän ongelmia. Ilmeisesti sillä on vaikutusta, että dieseleillä ei meillä ole ajettu jatkuvaa lyhyttä pätkäajoa, jossa suodatin voisi tukkeutua.

Volkswagenin, Skodan ja Seatin käyttämä DSG sekä Audin s-tronic ovat autoaattisia kaksoiskytkinvaihteistoja. Onhan noissa ollut jonkin verran kalliita korjauksia.Monet ovat sitä mieltä, että niistä on parempi pysyä erossa. Toiset taas tykkäävät niistä kovastikin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.