Kysymys:

Olen huomannut , että Nesteen perusdiesel savuttaa ajossa merkittävästi enemmän kuin muut autojen dieselpolttoaineet? Nesteen Pro Diesel vaikuttaisi olevan eri tuote, se ei aiheuta savutusta juuri ollenkaan. Olen seuraillut tilannetta jo pidemmän aikaa ja tulos on aivan selvä. Mistähän tuo ero voi johtua näissä dieselpolttoaineissa? Kuinka paljon karstaa kertyneekään koneeseen tällä savutusta aiheuttavalla polttoaineella ja korjaukset maksaa jälleen kerran autoilija itse?! Ongelmahan ei näy uudemmilla, hiukkasuodattimilla varustetuilla autoilla mutta sekin voi tulla kalliiksi kun suodatin tukkeutunee nopeammin kuin normaalilla polttoaineella ajellessa. Ollaanko mukana tietämättämme Nesteen järjestämässä testissä, jossa polttoaineitten ominaisuuksia testataan käytännön olosuhteissa ja normaalissa ajossa ympäri vuoden?
Autoni on 2,0 l diesel ilman hiukkassuodatinta pakoputkessa. Katsastuksen savutustesti tuskin olisi mennyt läpi Nesteen perusdieselillä.

Tapio Ketonen:

Lähetin kysymyksesi Nesteelle. Polttonesteiden tekninen asiantuntija Tuukka Hartikka arveli, ettei tuollaisia eroja oe kovin helposti havaittavissa. Tässä hänen vastauksensa kokonaisuudessaan:

Polttoaineiden ominaisuuksia jotka vaikuttavat näkyvään savutukseen (joka ei siis ole ihan sama asia kuin hiukkaspäästöt) ovat mm. aromaattipitoisuus (mono- sekä erityisesti polyaromaatit), rikkipitoisuus (mikäli se on korkea, >100ppm), tiheys ja tislaus. Aromaattipitoisuus vaikuttaa suoraan savutukseen, eli mitä enemmän aromaatteja sitä helpommin savuttaa, ja sama pätee rikkipitoisuuteen jos rikkiä on paljon. Mutta tiheys ja tislaus vaikuttavat savutukseen vain välillisesti ruiskutusjärjestelmän syöttömäärän kautta, joten vaikutukset riippuvat aina ruiskutusjärjestelmästä ja sen säädöistä.

Toinen puoli aihetta on, että mihin oikeasti verrataan. Verrataanko Neste Oilin express asemilla myytävää tuotetta Shellin dieseliin, ST1:n dieseliin, ABC:n dieseliin, Teboilin dieseliin, jne. Osa näistä tuotteista on nimittäin täysin samaa kuin Neste Oilin express asemilla (kuten esim. 2013 vuoden myyntitilastoista voi päätellä), lukuun ottamatta markkinointilisäaineita joilla ei savutukseen ole vaikutusta. Jos verrataan esim. ABC:n Smart dieseliin, jossa tuotetiedotteen mukaan on matala tiheys ja matalat aromaatit (sisältää siis GTL:ää), voisi pientä eroa savutuksessa olla. Biokomponenteilla on myös vaikutusta savutukseen, eli perinteinen biodiesel (FAME) laskee savutusta sekä hiukkaspäästöjä, koska sisältää happea. NEXBTL diesel vähentää myös savutusta sekä hiukkaspäästöjä, koska ei sisällä aromaatteja. Koska jokaisessa polttoainelitrassa ei tarvitse olla biokomponentteja, voi vertailu olla haasteellista. Tuote voi olla jollain asemalla täysin fossiilista, NEXBTL:ää sisältävää tai jopa FAMEa sisältävää (muut kuin Neste Oilin asemat), kun taas toisella saman ketjun asemalla tuote on erilaista.

Savutus on kuitenkin täysin eri asia kun moottorin karstoittuminen. Eli savutuksella ja karstoittumisella ei sinänsä ole yhteyttä, vaan karstoittumiseen vaikuttavat monet muut tekijät kuten esim. lisäaineistus, tislausalue, hiilivetykoostumus. Savutushan tyypillisesti nähdään silmillä kun laitetaan lappu lattiaan ja moottoriin syötetään polttoainetta hyvin paljon, ennen kuin turbo kerkeää mukaan peliin laimentamaan polttoaineseosta. Tämä ei myöskään kuvasta hiukkaspäästöjen syntymistä, koska hiukkaspäästöjä muodostuu jatkuvasti ajossa eikä ainoastaan kiihdytyksissä. Eli jos näkyvä savutus on korkeaa ei se välttämättä vielä tarkoita että hiukkaspäästöt normaaliajossa olisivat korkeat. Useimmiten tämä näkyvä savutus johtuu joko tuunauksesta, eli lisätään polttoaineen maksimisyöttöä, tai jostain viasta/huonosta huollosta.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.