Kysymys:

Tällä viikolla on otsikoihin noussut downsizing-moottoreiden huono kestävyys, saksalaisen moottoriasiantuntijan mukaan niiden kesto on 150tkm max 200 tkm. Hän perustelee tätä moottoreiden monimutkaisella rakenteella sekä pienten moottoreiden käyntinopeuden kasvamisena verrattuna vanhoinin moottoreihin.

Onko teillä tutkittu näiden moottoreiden kestoikää ja miltä osin vikoja voi ilmetä? Keltainen lehdistö mainitsee jopa koko moottorin uusimistarpeen 10 vuoden kuluttua.  Itse en täysin usko tuohon käyntinopeuden kasvamiseen sillä vanha 1.6 kiersi jatkuvasti korkeammilla kierroksilla kuin 1.4TSI.

 

Tapio Ketonen:

Samaa aihetta on käsitelty jo aiemmin:

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/nykyaikaisen-autonmoottorin-kestoika

Todellinen kestävyys nähdään vasta myöhemmin, palataan asiaan vuonna 2023!

En usko kovin vahvasti julkisuudessa esiintyviin saksalaisiin "asiantuntijoihin", jotka tuomitsevat milloin mitäkin varsin kevyin perustein. Muistetaanpa vain saksalaisten tarinat siitä, miten E10-bensa tuhoaa moottorit. Moottorin kestävyys riippuu niin monista asioista, että mitään yksiselitteisiä ennusteita on turha edes yrittää tehdä tässä vaiheessa, kun mitään kokemuksia ei ole.

Toki valmistajilla on pyrkimys tehdä kaikista auton osista niin vähän kestäviä kuin mahdollista, varsinkin jos se tuottaa pieniäkin säästöjä tuotantokuluihin. Suurilla markkinoilla autojen ajomäärät jäävät vähäisiksi, joten säästäminen ei aiheuttaisi kovin paljon valituksia sikäläisiltä asiakkailta. Suomalaisten valituksilla taas ei suuremmin ole merkitystä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.