Kysymys:

Olen ymmärtänyt että, DPF:n käyttöiän määrää suodattimeen kertyvä palamaton 'tuhka'.

Esim. ProDieseliä mainostetaan tuhkattomana. Paljonko syntyvästä tuhkasta tulee p-aineesta ja paljonko voiteluöljystä? Onko missään testattu eri diesel-polttoaineiden ja -öljyjen jäännöstuhkapitoisuuksia?

Mikäli DPF:n odotettava käyttöikä olisi toisilla öljyillä 100 tkm, ja toisilla vaikkapa 200 tkm, niin tuolla olisi selväsi taloudellista merkitystä kokonaiskulujen kannalta.

Tapio Ketonen:

Enpä sitten tiedä, ovatko dieselpolttonesteiden tuottamien tuhkamäärien erot merkittäviä, mutta ainakin voiteluöljyjen osalta eroja on niin paljon, että ne näkyvät voiteluöljysuosituksissakin. Sekä dieseleissä että myös bensiinimoottoreissa voiteluöljyistä syntyvän tuhkan määrä on öljyjen laatuvaatimuksissa mukana. Moottorivalmistajien lisäksi noita asioita testaavat myös voiteluainevalmistajien laboratoriot.

Useimmiten hiukkassuodattimen ennenaikainen tukkeutuminen johtuu kuitenkin siitä, että autolla on ajettu pelkästään lyhyttä ja kevyttä pätkäajoa, eikä hiukkassuodattimen puhdistuspoltto ole päässyt kunnolla tapahtumaan. Nykyaikainen dieselmoottori ei kerta kaikkiaan sovellu liian kevyeen ja hitaaseen kaupunkiajoon, autolla pitäisi päästä välillä vauhdikkaaseen ajoon maantielle, jossa hiukkassuodatin kuumenisi kunnolla, ja paikat siivoava puhdistuspoltto pääsisi toden teolla taphtumaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.